Start med å gå en halvtimes tid hver dag, det er enkelt, effektivt og passer alle!

Kvinneguidens treningsekspert, livsstilscoach og motivator Line Marion Nielsen Kjøniksen, sier alltid at litt er bedre enn ingenting, men det som kanskje overrasker mange er at det faktisk skal utrolig lite til for å gå ned "skjønnhetskiloene".

Ned en kilo i uken

Hvis du hater å trene hardt, kan det å gå seg en tur hver dag være den perfekte løsningen for deg. Går du jevnlig tur en halvtime hver dag, kan du faktisk gå ned så mye som én kilo i uken, og dermed også fire kilo på en måned.

Les også: Minus 5 kilo

Les også: Den beste treningsmaten

Les også: Dette brenner kalorier



- At du går ned ett halvt til ett kilo per uke er veldig vanlig. Men, det er også individuelt, om du veier 150 kilo kan du gå ned mer enn om du veier 65 kilo, sier personlig trener Andreas Öhgren til Expressen.se.

Å gå tur for å brenne fett, vil få deg til å føle deg bedre, du blir piggere, får et mer stabilt humør, blir mindre stresset og hjelper deg å få bedre konsentrasjon, mener han.

God sirkel

- Om du begynner å bevege på deg, havner du i en god sirkel hvor du ofte spiser bedre og sover bedre. Start med å hverdagsmosjonere så mye som mulig; ta trappene fremfor heisen og unngå å kjøre bil når du kan sykle eller gå, foreslår han.

En fordel med å ta seg en gåtur er også at alle i prinsippet kan gjøre det, og det er enkelt å tilpasse turene til individuelt behov.

- Start med å gå to til tre ganger i uken, 30 minutter per gang. Er du mer veltrent, kan du bruke staver eller legge inn andre øvelser som utfall i stegene dine, eller prioritere å gå i oppoverbakker, foreslår treneren.

En annen fordel med å ta gåturene utendørs er at det er gratis, du trenger verken dyrt medlemskap på studio, de kuleste treningsklærne eller å booke deg på spesielle tider på dagen. Dermed kan du starte når det passer deg!


Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!