En halv tallerken med grønnsaker, olivenolje istedet for fløte og smør i matlagingen - slik klarte svenske Angelica von Rosen å gå ned 24 kilo.

- Jeg orker mye mer nå og har kjøpt meg en helt ny garderobe, sier hun til Expressen.se.

Her får du hennes beste og enkleste tips.

Grønnsaker på halve tallerken

Før kunne Angelica spise en sjokolade for å dempe sulten, eller spise pizza eller hamburger til kveldsmat. Og hun fortsatte å spise selv om hun var mett, men etterhvert var hun blitt så tung at hun skjønte hun måtte få hjelp til å ta grep om sine kostholdsvaner.

Les også: Unngå ekstrakiloene

Les også: Hold formen i ferien

Les også: Unngå feriekiloene



- Jeg fikk veiledning av en vektkontrollgruppe, og jeg lærte meg å alltid ha salat til all mat jeg spiste, helst på halve tallerken. I tillegg lærte jeg å drikke mye vann til maten slik at jeg ikke spiste mer enn nødvendig bare fordi jeg var tørst.

Dette gjorde hun
  • Kuttet ut brødskiver, erstattet smør og fet ost med lettmargarin og lett crémefraîche.
  • Inkluderte grønnsaker som hovedingrediensene i hvert måltid.
  • Fulgte hovedregelen om at minst halve tallerken alltid skal bestå av grønnsaker.
  • Det spilte ingen rolle om det var rå eller kokte grønnsaker, men hun varierte med bønner, erter og belgfrukter som metter godt.
  • Hun allierte seg med et par venner og noen kollegaer slik at de hjalp hverandre underveis og gav hverandre støtte. I tillegg ble det enklere å gå ut og spise sammen når alle hadde samme mål; å gå ned i vekt.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!