200 nye kvinner får lederopplæring

Kvinner fra hele landet, håndplukket av egne ledere, møtes på Lillestrøm 7. desember. Da er det Kick Off for en ny offensiv satsing på NHOs Female Future.

Sist oppdatert
NHO ønsker å få frem kvinnelige talenter fra hele Norge. Suksessen Female Future er derfor etablert i 12 regioner med Innovasjon Norge og Fylkeskommunen som samarbeidspartnere. Over en toårsperiode skal 500 talenter, ca. 40 kvinner i hver region, mobiliseres. Inkludert støtte fra samarbeidspartnere og egenandeler fra deltakerbedriftene er budsjettet på 16 millioner kroner.

Nytt i denne runden

7. desember møtes de første 200 kvinnene til Kick Off-konferanse på Lillestrøm. Der deltar også styreleder i Skanska, Petter Eiken, Årets Forretningskvinne 2006, Gunnvor Ulstein og Norwegian-sjef Bjørn Kjos, for å nevne noen.

Nytt i denne runden er at kvinnene skal jobbe aktivt for å skaffe seg styreverv, og bedriftene deres har satt seg som mål å få flere kvinner i ledelsen og i styrene. Nytt er også et samarbeid med Ungt Entreprenørskap, der ledertalenter blant ungdomsbedriftene tas inn som deltakere i Female Future.

- Meningen er at disse jentene skal se for seg en karriere som ledere. Vi skal knytte dem opp i nettverk og gi dem gode rollemodeller. Arbeid med kvinner i ledelse er langsiktig, derfor er dette samarbeidet så viktig, sier ansvarlig for Female Future, Nina Solli.

Krav til egeninnsats

I den nye satsingen er det er sterkere fokus på ledelse og egenutvikling. Kvinnene utfordres til å jobbe aktivt for å skaffe seg styreverv, og for å bygge kraftfulle nettverk. - Nettverksbygging er en kvalifikasjon for å komme i posisjon og for å kunne fungere godt i et styre. Det er ikke nok å være "flink pike", skaffe seg studiepoeng i styreverv, legge seg inn i databaser, og så sitte og vente på tilbud som aldri kommer. Det er viktig å være i forkant og jobbe seg i posisjon, sier Solli.

Forplikter bedriftene

Gjennom Female Future utfordrer NHO bedriftene til å satse på kvinner. Det er bedriftene som rekrutteres til programmet, som skriver avtale med prosjektet og som setter seg mål for sin kvinnesatsing.

- Bedriftene utfordres nå til å søke bredere. Målet er ikke nådd før vi har en jevn fordeling av kvinnelige og mannlige ledere og styremedlemmer, fastslår Nina Solli.

Kilde: NTB i_232353

Denne saken ble første gang publisert 06/12 2006, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også