Ferieopplevelser på salg

I høst og vinter er nesten hele verden på tilbud!

Sist oppdatert
En burger og en budweiser på en sportsbar i New York koster 9,95 dollar. For ti år siden, i 2001, ville en slik helamerikansk nytelse ha plukket rundt 90 norske kroner ut av reisekassa di. I dag koster dette måltidet deg 57,40 kroner, ifølge valutakalkulatoren.

Hotellet i London for 150 pund per natt koster ikke lenger, som det gjorde 2007, hele 1758 norske kroner natten. I dag ligger det på 1359 kroner - altså er det blitt cirka 400 kroner billigere.

Her blir du en valutavinner

  • USA: Amerikansk dollar (USD). 1 dollar kostet cirka 9 NOK i 2001. I dag koster en dollar cirka 5,80 NOK. Populære reiser og reisemål i høst og vinter: Storby- og shoppingreise til metropoler som New York, Chicago og Washington. Sol- og badeferie til Florida (med Miami og Orlando), party- og gamblingreise til Las Vegas, skireise til steder som Aspen og Vail.

  • Karibia: Østkaribisk dollar (EC$) har en fast vekselkurs mot den amerikanske dollaren, dermed følger den med i valutasvingningene. Bra for vinterkalde nordmenn som vil varme seg på Anguilla, Saint Lucia, Antigua og Barbuda, De britiske jomfruøyene eller noen av de andre øyene som bruker valutaen. Vanlig amerikansk dollar er dessuten offisiell valuta på reisemål som Aruba, Bonair, Curaçao, De amerikanske jomfruøyene, Puerto Rico og Panama.Populære reiser i høst og vinter: Cruise! Stadig flere velger cruise i Karibia, som regel med Miami eller Fort Lauderdale i Florida som utgangspunkt. Reiseruter, fartøy og hva som er inkludert varierer veldig, les deg opp før du booker.

  • Storbritannia: Britisk pund (GBP). 1 pund kostet 12,97 NOK i 2001. I dag koster 1 pund cirka 9,06 NOK. Populære reisemål i høst og vinter: London for førjulsshopping, Edinburgh og Glasgow for historie og sjarm.

  • Danmark: Dansk krone (DKK). 100 danske kroner kostet 117,35 norske i 2009. I dag koster 100 danske krone cirka 105 norske. Populært reisemål i høst og vinter: København - en nær, men likevel litt eksotisk hovedstad

Og den store selskapsmenyen på den fine fiskerestauranten i Reykjavik blir i skrivende stund din for i underkant av 423 norske kroner. For fire år siden, i 2007, hadde menyens pris på 8900 islandske kroner kostet deg over 815 norske.

Les også: Oppdag byen på nytt

Les også: Høstkyss i Lisboa

Les også: Oslo på lavbudsjett



Slik kan man fortsette. Det er et utall eksempler på at verden nesten aldri har vært rimeligere for norske turister. Forklaringen er, selvsagt, den sterke norske kronen.

Reisemønster endres langsomt

Spørsmålet er om det finnes en tydelig sammenheng mellom valutautviklingen og hvor vi reiser. Svaret er ja - og nei. Det kommer an på destinasjon og tid, viser det seg.

- Valutakursen påvirker oss ikke umiddelbart, det tar tid å endre reisemønster. Det kreves altså en lengre periode med gunstig valutakurs før vi sikter oss inn på et nytt reisemål. USA er et godt eksempel. Nå har dollaren vært svak mot kronen en lengre periode. Da blir dette et tema blant folk. Når noen kommer hjem fra ferie og forteller hor billig alt var, og hvor mye de shoppet, da påvirker det andre, sier Martin Durnik, som er markedssjef i reisebyråkjeden Ticket.

Billig dollar lokker

Akkurat USA er det tydeligste eksempelet på hvordan valutakursen skaper en reiseboom. New York øker med 97 prosent og Miami med 92 prosent, viser fersk høststatistikk fra Ticket. Og flyselskapet SAS melder om de samme reisetrendene.

- Vi har hatt en rekordsommer på rutene til New York, Washington og Chicago, og vi ser absolutt en kobling mellom etterspørselen etter flyreiser til USA og den billige dollaren. Men det er et tidsaspekt her. Langtidsferier booker man jo ganske lang tid i forveien, så her kreves det at kursen på reisevalutaen holder seg lav i lengre tid for at vi skal se en trend, sier Sture Stølen som er ansvarlig for investorrelasjoner i SAS.

Thailand alltid populært

To kriterier øker sjansen for at et reisemål skal tiltrekke seg skandinaver når valutaen synker i pris: At reisemålet er langt unna, og at det tradisjonelt er en dyr destinasjon. Derfor lokker en reise over Atlanteren mer enn destinasjoner i Europa, selv om euroen og andre europeiske valutaer også er svekket i forhold til kronen.

- Jo dyrere reisen er, desto større er potensialet for rabatt. Du sparer mer på å reise til New York enn til Riga eller København, selv om reisen totalt sett koster mer. Derfor går USA så bra akkurat nå, sier Stefan Chatzopoulos, informasjonssjef i reiseselskapet Airtours.

Enda tydeligere blir dette mønsteret om man ser på favorittreisemålet Thailand. Der merkes ingen forskjeller i reiselysten, selv om den thailandske bahten har pendlet en hel del i verdi i de senere år. Forklaringen er at vi ser det som et rimelig reisemål uansett valutakurs.

- Valutautviklingen i Thailand har ingen betydning. Selv da bahten relativt sett var dyr, hadde vi like mange bestillinger til Thailand, sier Martin Durnik i Ticket.

Denne saken ble første gang publisert 20/10 2011, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også