Bryllupsplanlegging

Ti tabber som irriterer vettet av gjestene

Kan ødelegge bryllupet ditt.

BRYLLUPSEKSPERTER: Charlotte Lovise Morits, Silje og Gry Glenne, Nina Asbjørnsen. FOTO:  PRIVAT / ANGELWORX PHOTOGRAPHY / VAKRE BRYLLUP OG EVENTS AS.

BRYLLUPSEKSPERTER: Charlotte Lovise Morits, Silje og Gry Glenne, Nina Asbjørnsen. FOTO: PRIVAT / ANGELWORX PHOTOGRAPHY / VAKRE BRYLLUP OG EVENTS AS.

Publisert Oppdatert

De fleste planlegger bryllupet ned til den minste detalj: Tidspunkt og sted for feiringen, hvilke fargetema skal det være, hvordan skal bordplasseringen legges opp, maten og drikken - hvor mange har allergi, hvor mange kan ikke drikke alkohol, skal det være fri bar eller ikke, og hva skal man ønske seg?

Det skal godt gjøres å blidgjøre hver eneste person som er invitert, men det er i alle fall viktig at brudeparet forsøker å gjøre det beste ut av dagen slik at de fleste har det bra.

Silje Glenne driver Glennewedding AS sammen med Gry Glenne.

Hun mener at det er visse ting brudeparet bør starte med å planlegge:

- Det er viktig å legge til rette for at det er nok mat og drikke i løpet av dagen, sier Glenne til Kvinneguiden og tipser videre;

  • Legg til rette for at ingen fryser eller er for varme. Har man for eksempel et uteområde kan det være fint å legge pledd der, særlig om kvelden.
  • Gi klar informasjon i invitasjonen, samt kontaktinformasjon til toastmaster og eventuelt bryllupsplanlegger om en har det.

Det er også visse ting man absolutt bør sørge for å unngå som brudepar:

- At det koster for mye for gjestene å komme, påpeker Glenne.

Videre forteller hun om andre ting man for alle del bør unngå:

  • Kun dyre ønsker på ønskelisten, samt vanskelige gaver å få tak i.
  • For mange og lange taler.

Og joda; det er mye mer brudeparet bør være obs på når de vil arrangere den perfekte feiringen for sine gjester.

Sjekk i listen under, eller bla deg gjennom karusellen på toppen!

 

Store utgifter for gjestene

Bryllup som legger opp til store utgifter for gjestene er sjelden populært...

- Om man velger å ha bryllupet i utlandet vil det som regel påføres betydelige kostnader for gjestene. Derfor anbefaler vi at brudeparet gjør det klart i invitasjonen at gaven de ønsker seg er at gjestene kommer i bryllupet, foreslår Glenne.

Er det allikevel noen som sier at de vil gi en gave i tillegg kan en sende en ønskeliste til dem, mener hun.

DYR GAVE: Om bryllupet holdes i utlandet, gaveønskene er kostbare og man i tillegg må betale i baren, er det ikke særlig populært...

DYR GAVE: Om bryllupet holdes i utlandet, gaveønskene er kostbare og man i tillegg må betale i baren, er det ikke særlig populært... Foto: Thinkstock.

- Her er det derimot viktig at en ikke setter frem et gavebord som vises for gjestene på bryllupsdagen. Det kan være ubehagelig for de som da ikke tar med gave, sier Glenne videre.

Ulike prisklasser

- Hvis brudeparet har valgt et dyrt sted å ha bryllupet, bør en sende ved informasjon om rimeligere alternativer hvor gjestene kan bo. Eventuelt kan brudeparet dekke litt eller hele kostnaden for oppholdet til gjestene. En slik løsning kommer selvfølgelig an på hvilket budsjett en har på bryllupet, sier Glenne.

Om en ønsker å sende ut gaveliste, mener Glenne at paret burde ha med gaver i ulike prisklasser.

Lang ventetid

Om gjestene må vente i mange timer mellom vielse og mottakelse, er dette uheldig.

Det er ikke alltid det lar seg gjøre å legge opp til mottakelse kort tid etter vielsen, men brudeparet bør gjøre så godt de kan for å ordne dette i forkant.

- Her er det viktig å sette bryllupsfotograferingen nær lokalet hvor gjestene er, dermed blir tiden kortere ettersom at en unngår lang kjørevei, foreslår Glenne.

Ta fotograferingen senere

VENTING: Lang tid mellom vielse og mottakelse krever i det minste god oppvarting av gjestene mens de venter.

VENTING: Lang tid mellom vielse og mottakelse krever i det minste god oppvarting av gjestene mens de venter. Foto: Thinkstock.

Eventuelt kan brudeparet ta bryllupsfotograferingen en annen dag;

- Dette betyr derimot at brudeparet må pynte seg på nytt, men fordelene er mange. Blant annet kan en bruke lengre tid på å få de perfekte bildene, ikke minst ta bildene på et tidspunkt på dagen som passer best i forhold til lyssetting, mener bryllupsplanleggeren.

Uansett er det viktig å ha noe mat som gjestene kan få mellom vielsen og mottakelse. Dette kan for eksempel være kanapeer aller annen form for fingermat.

- Det er også lurt å ha noen underholdningselementer. Eksempelvis har vi hatt en lemonadestand og hageleker som gjestene kan kose deg med. Samt en guidet tur i området for gjestene som ønsket det, forteller hun.

- I et annet bryllup hadde vi en gjestebok og polaroidkamera fremme slik at gjestene kunne leke seg med bilder av hverandre og skrive hyggelige ord til brudeparet. Vi har også hatt underholdning som ballettdansere og strykekvartett.

Dårlig bordplassering

Det er ikke det gøyeste i verden å bli plassert ved siden av den demente grandtanten til brudgommen.

God bordplassering er alfa-omega for å skape god stemning under middagen.

Her skal gjestene ha det behagelig og kose seg.

Se bort fra noen tradisjoner

- Vi anbefaler å plassere gjestene med personer de har noe til felles med. Middagen tar noen timer og da er det viktig å ha god bordplassering slik at gjestene kan kose seg, mener Glenne.

BORDPLASSERING: Gjestene skal kose seg og slappe av når de spiser og drikker, så her gjelder det å parre de som passer sammen.

BORDPLASSERING: Gjestene skal kose seg og slappe av når de spiser og drikker, så her gjelder det å parre de som passer sammen. Foto: Thinkstock.

Dette vil noen ganger gå ut over skikk og bruk som tilsier at en skal blande familiene og generasjoner så godt som mulig.

- De reglene vi anbefaler brudeparene å følge er bordplasseringen på hovedbordet hvor brudeparet sitter. Det vil si: brudeparet skal ha hverandre til bords. På den andre siden av bruden sitter hennes far, eller eldste familiemedlem. Brudens far skal ha brudgommens mor til bords. På brudgommens andre side sitter brudens mor med brudgommens far. Ellers bør en prøve å plassere kvinner og menn annen hver, tipser hun videre.

Mat og drikke av dårlig kvalitet

- Mat og drikke bør så absolutt holde en god kvalitet i bryllup, sier Nina Asbjørnsen.

Her bør det ikke skorte på kvaliteten!

- Uansett om det er ekslusive eller mer avslappede rammer. Når det er sagt, kan det godt variere fra grilltapas til 3-5 retters. Det er lov å spise grillbuffet i bryllup nå, men det er kanskje ikke noe man gjør på et slott, men kanskje heller på en låve- som er veldig i tiden, foreslår Nina Asbjørnsen, daglig leder ved Vakre Bryllup & Events AS.

- Vi hadde flere med grillbuffet i sommer, der alle var av svært god kvalitet. På mer ekslusive steder bør det så absolutt være fra 3-5 retter. Lagt opp og servert, sier hun.

Man trenger dog ikke blakke seg på å arrangere bryllup.

Enkelt men godt

DÅRLIG MAT: Er det én ting som bør være av høy kvalitet i et bryllup, så er det maten.

DÅRLIG MAT: Er det én ting som bør være av høy kvalitet i et bryllup, så er det maten. Foto: Thinkstock.

Charlotte Louise Morits, redaktør for Ditt Bryllup, mener at det ikke er noen regel om at man skal servere gourmetmat i bryllup, tvert i mot.

-  I dag blir det mer og mer vanlig med gjennomførte bryllup, som er planlagt ned i minste detalj. Mange velger for eksempel hage- eller låvebryllup og i den anledning er det fint å servere mat som passer i denne settingen. Som helgrillet lam, grillmat, pølser, sjømat og så videre, sier Morits.

Selv om maten er enkel trenger ikke det bety at det ikke kan være en sann smaksopplevelse;

- Gjester blir ofte imponert over det som er gjennomført og følger en rød tråd. Det er greit å velge mat som står i stil med bryllupet, sier hun videre.

Også Glenne mener at den røde tråden er viktig;

-Så om bryllupet for øvrig er eksklusivt er det fint med gourmetmat. Om en ønsker et mer uformelt og enkelt bryllup, kan en legge opp til dette uten å måtte servere gourmetmat, men maten bør være god. Vi vil anbefale at maten gjenspeiler brudeparets smak. Da blir opplevelsen mye mer personlig, sier hun.

Lange taler

Gjesp!

Ikke la svigermor holde på i 20 minutter med skravlingen sin!

- Jeg anbefaler å ikke ha lengre enn fem minutter per tale, man skal ikke trenge lengre tid enn det, mener Asbjørnsen.

Dessuten, snørr og tårer kan ødelegge alt.

- Alle bør slippe til

- Men når det gjelder hvem som skal få lov til å tale syntes jeg at om noen har noe på hjertet de vil dele med brudeparet at de bør få lov til det. Men holde seg innenfor fem minutter. Her jobber jeg tett med toastmaster for å se til at dette blir holdt, sier hun videre.

Også Glenne syns at fem minutter er grei tidsbegrensning, med absolutt makstid på 10 minutter på hver tale.

KJEDELIG: Taler bør ha en maksgrense på fem-10 minutter.

KJEDELIG: Taler bør ha en maksgrense på fem-10 minutter. Foto: Thinkstock.

- Men om de nærmeste har lyst til å holde en lengre tale skal de selvfølgelig få lov til det. Vi anbefaler maks to lange taler. Hvis det blir flere kan gjestene fort bli lei, sier hun.

Samtidig er det viktig å vite hva en gjest ikke bør ha med i sin tale.

Kaffegjest

- Mange dropper hele kaffen.

Mange irriterer seg over at de ikke blir regnet som viktige nok til å være "skikkelige" gjester;

- Å invitere gjester til kaffen er en løsning som er mest vanlig i bryllup som blir holdt i nærmiljøet til brudeparet. Dette kan være en god løsning om man ikke har mulighet til å ha med alle på middagen, syns Glenne.

Her er det derimot viktig at en ikke bare inviterer noen få venner, men at en inviterer noen stykker.

- Er det bare noen få som er invitert på kvelden, kan det føles ubehagelig for vedkommende at de var de eneste som ikke fikk være med i resten av bryllupet. Er det derimot en større gruppe, er det lettere å forstå at så mange ikke kan delta, sier hun.

Dette gjør en likevel til en upopulær gjest.

Bort fra tradisjonen

Morits syns at valget med kaffegjester eller ikke er veldig individuelt;

GJESTER TIL KAFFEN: Skal brudeparet invitere noen gjester til middag og resten til kaffen, er det viktig at de inviterer hele gjenger til kaffen og ikke deler opp vennegjenger.

GJESTER TIL KAFFEN: Skal brudeparet invitere noen gjester til middag og resten til kaffen, er det viktig at de inviterer hele gjenger til kaffen og ikke deler opp vennegjenger. Foto: Thinkstock.

- Her må brudeparet føle seg frem. Men en idé kan være å kun invitere familie til middag, og så la alle vennene komme til kaffen. På den måten blir det mer akseptert, foreslår hun.

En ting man absolutt ikke bør gjøre er å splitte par. Ikke la den ene komme til middagen, mens den andre bare får komme til kaffen. Skal man først dele opp selskapet kan det være lurt å finne en naturlig deling. Som for eksempel familie og venner. Ikke del halve vennegjengen, det skaper ofte dårlig stemning, advarer Morits.

Asbjørnsen syns at det kan være bra å gå helt bort fra kaffe-tradisjonen.

- Jeg ser at mange beveger seg bort fra kaffegjester - holder heller større bryllup med alle, jeg heier på denne løsningen, sier hun.

Selskapsleker og sanger

Den rosa sangen kan lett bli klein...

Glenne mener at sanger og selskapsleker nok alltid vil være noe som mange forbinder med bryllup.

- Vi anbefaler dog å legge opp til selskapsleker hvor de som ønsker kan delta, sier hun.

- Ikke så vanlig lenger

- Sanger ønsker de fleste å unngå, men leker er mer brukt. Dette er noe brudeparet bør snakke seg i mellom på og finne ut om dette er noe de ønsker på forhånd, mener Morits.

Morits mener at det før var veldig vanlig at tante Erna delte ut sanger på rosa og blått papir under middagen. Dette er ikke så vanlig lenger.

- Det er brudeparet selv som bestemmer hva slags bryllup de ønsker. Men man skal selvfølgelig være åpen for om noen ønsker å bidra med en sang eller andre leker i stedet for en tale, syns hun.

Mange synes det er morsomt at det skjer noe annet en de tradisjonelle talene, som det fort kan bli veldig mange av.

- Selv om sangene på rosa papir kanskje ikke er helt i vinden lenger, finnes det mange ny og moderne leker og aktiviteter man kan gjøre for å lette stemningen. Her kommer det mest an på hvor høytidelig og hva slags bryllup brudeparet ønsker seg, sier Morits.

KLEINT: OK, enkelte elsker selskapsleker, men for mange blir det kleint. Legg i alle fall opp til at de som vil kan delta.

KLEINT: OK, enkelte elsker selskapsleker, men for mange blir det kleint. Legg i alle fall opp til at de som vil kan delta. Foto: Thinkstock.

Les også:

Dette er de største tabbene en bryllupsgjest kan gjøre

Betalbar

Det blir mer og mer vanlig med fri bar.

Som om man ikke har brukt nok penger på utdrikningslag, gaver og reise til bryllupet, så skal man måtte betale for drikken også?

Drikkebonger

- Det er en del som velger å ha betalbar, men det er mange som syntes dette er irriterende, og derfor har det blitt mer vanlig å ha en løsning i form av fri bar, eventuelt kuponger som deles ut til gjestene. Det vil si at hver gjest for eksempel får tre kuponger som kan brukes på drikkevare i baren. Utover dette må de betale selv, tipser Glenne.

Som bryllupsplanlegger for eksklusive bryllup har alle av Glennes kunder åpen bar.

- Det vi pleier å si til kundene våre er at hvis en bruker masse penger på dekor, blomster og gourmetmat, forventes det at drikkervarer utover kvelden også er dekket. På den andre siden må en huske på at bryllup koster en hel del, derfor er det ikke alle som har mulighet til å betale for dette.

- Som gjest bør en derfor respektere at ønsker en mer drikke utover kvelden må en stå for dette selv. De fleste vet at alkohol er dyrt i Norge, understreker hun.

I utlandet er alkoholen ofte billigere, så derfor er det mer vanlig med åpen bar der.

- Men der finnes det også løsninger i form av kuponger eller at gjestene betaler selv. Det er også mer vanlig med åpen bar om en har bryllupet hjemme hvor en selv kan kjøpe inn drikkevaren.

Drita fulle gjester

Dette er ikke noe som bare irriterer brudeparet; det er også ubehagelig for gjestene.

IKKE FRI BAR: Når gjestene har brukt mye penger på utdrikningslag, reise til bryllup og gaver, er det for mange en selvfølge at bare også skal være fri.

IKKE FRI BAR: Når gjestene har brukt mye penger på utdrikningslag, reise til bryllup og gaver, er det for mange en selvfølge at bare også skal være fri. Foto: Thinkstock.

Hurra; onkel Tore er møkka full igjen. Ikke akkurat sjarmerende når han søler rødvin utover kjolen til tante Turid.

- Fulle gjester er et problem i mange bryllup. Mange har en gammel onkel eller en kamerat som alltid drikker for mye, spesielt under middagen, sier Morits.

Toastmaster må passe på

- Her er det viktig å gi klare retningslinjer til toastmasteren på forhånd. Det er ikke brudeparets jobb å passe på at folk ikke drikker for mye under bryllupet. Toastmasteren skal få beskjed av brudeparet om å passe på at det ikke oppstår situasjoner hvor enkelte blir for beruset og skaper problemer, spesielt under middagen, foreslår hun videre.

- Toastmasteren kan da si ifra til hovmester, de som serverer, eller til noen som jobber i lokalet om at de skal ta seg av personen. De kan for eksempel be personen gå ut og ta seg litt luft eller i verste fall om å forlate bryllupet. Det samme gjelder også under festen. Brudeparet skal ikke trenge å bekymre seg for dette under bryllupet, og det er viktig at de delegerer ansvar i forkant av bryllupet, slik at de vet at det er noen som de kan stole på som kan håndtere dette hvis det skulle oppstå problemer, sier Morits.

Asbjørnsens erfaring er at det blir annerledes "fyll" om man bare serverer vin og øl.

- Det er ikke noen nødvendighet å ha sprit i bryllup. Men avec til kaffen vil nok mange sette pris på, sier Asbjørnsen.

Å bare servere vin og øl, mener også Glenne er en god idé.

- Man bør også sørge for at det blir servert nok mat i løpet av hele dagen. Brudeparet kan kun legge til rette for at gjestene ikke blir for beruset, men skjer det allikevel er ikke dette brudeparets ansvar. Her kan det være lurt å få en av forloverne til å ta ansvar om noen blir for beruset, sier hun.

Å få takkekort ekstremt lenge etter bryllupet

Ett år etter bryllupet? Eller i verste fall; ikke takkekort i det hele tatt...

FULL: Ikke moro for brudeparet, og heller ikke moro for resten av gjestene...

FULL: Ikke moro for brudeparet, og heller ikke moro for resten av gjestene... Foto: Thinkstock.

Det er bokstavelig talt veldig utakknemlig av brudeparet å ikke sende ut takkekort raskt etter bryllupet.

Asbjørnsen mener at brudeparet bør forvente å motta bildene fra bryllupdagen fire-seks uker etter bryllupet.

- Og ved å ha en god avtale med grafiker og trykkeri kan de gå raskt i trykken og få sendt ut i løpet av to-tre måneder. Noe lenger enn det bør det ikke bli, sier hun.

- Maks tre måneder

- Jø før, jo bedre! Det er veldig viktig å sende ut takkekort til alle gjestene som kom i bryllupet, uansett om man kun har fått et kort med en hilsen i gave, sier Morits.

Glenne mener at mange brudepar går i denne fellen ettersom at de drar på bryllupsreise, kommer tilbake til en hektisk hverdag og lar det gå litt i glemmeboken.

- Etter skikk og bruk har en tre måneder på seg. Det er derimot viktig å få sent ut takkekort så raskt som mulig, da virker en mer begeistret og takknemlig for gaven, sier Glenne.

- En god regel er å sende ut takkekortene innen en måned etter at dere har kommet tilbake fra bryllupsreisen.

Les også:

Hvilken ring skal gifteringen være på?

OMSIDER: Kom takkekortet i posten. Men det bør skje innen tre måneder etter bryllupet. Dog bedre sent enn aldri!

OMSIDER: Kom takkekortet i posten. Men det bør skje innen tre måneder etter bryllupet. Dog bedre sent enn aldri! Foto: Thinkstock.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning