Huskeliste for bryllupet

Unngå bryllupskaos - det er lurt å ha en huskeliste å forholde seg til!

Sist oppdatert
Du har huket tak i rett mann, ringen er på fingeren og planen er å leve lykkelig alle deres dager - som mann og kone. Men før dere kommer så langt er det imidlertid en del ting som må på plass.

Les også: Den store bryllupsfesten

Les også: En drøm av en bryllupsreise!

Les også: En forlovers ansvar


Bryllupet er en stor begivenhet i deres liv, og planlegges derfor deretter. Nettstedet Bryllupsdagen.no presenterer en lur huskeliste på hva man må huske på når man arrangerer et bryllup. Første bud er å sette av god tid til planleggingen, gjerne 8 - 12 måneder frem i tid.

Her er en sjekkliste for bryllupet:

Dato
Få satt en dato først som sist, og jobb opp mot denne.

Budsjett
Lag dere et budsjett, hva skal bryllupet koste?

Trykksaker
Sjekk priser på dette. Det skal gjerne trykkes opp både invitasjoner, bordkort, kirkeprogram og eventuelt menyer. Husk også på at det er utgifter i etterkant av bryllupet, det skal fremkalles bilder og det skal trykkes og sendes ut takkekort.

Invitasjoner
Hvem vil dere invitere og hvor mange har dere plass til? Send ut skriftlig invitasjon cirka 2-3 måneder før bryllupet. Svar utbedes med dato cirka 3 uker etter at innbydelsen er sendt.

Hvilken type vielse
Hvor skal dere gifte dere? Skal det være borgerlig eller kirke, eller kanskje utenlands ved en ambassade? Sistnevnte krever at man bestiller i god tid, da det som regel er ventelister. Velger dere å gifte dere i kirken, må dere sjekke at den er ledig på deres planlagte dato. Kontakt menighetskontoret for bestilling av vielse. Det samme gjelder for borgelig vigsel. Bestill også erklæringsskjema, og få dette tilsendt.

Forlovere
Forlover er viktig ved bryllup. Bruk litt tid til å finne rett person for "jobben". Skal dere ha brudepiker og/eller brudesvenner? Ringbærer har blitt mer vanlig i det siste. Er dette noe dere ønsker?

Prøvingsattest
Før ekteskap kan inngås, skal det foretas en prøving av om ekteskapsvilkårene er oppfylt. Dette er en kontroll blant annet av at de som skal gifte seg er de som de utgir seg for å være, at de er over 18 år, og at de ikke er gift fra før. De som skal gifte seg må legge fram egenerklæringer. Forlovere må også fylle ut erklæringer om de som skal gifte seg. Skjema finner dere på skatteetatens hjemmesider.
Selv om skattekontoret har som målsetting å sende prøvingsattest innen 14 dager etter mottak av egenerklæringer og evt. andre nødvendige dokument, så bør man for sin egen del sørge for at prøvingsattest er utstedt før man bestiller tid for vielse. Attesten er gyldig i 4 måneder.

Skal man imidlertid gifte seg i utlandet må man ofte stille med fødselsattest, noen ganger med et krav om at den er oversatt til det lokale språket. Dette varierer riktignok fra land til land, så det er lurt å undersøke på forhånd. Gifter man seg i en norsk sjømannskirke eller ved en norsk ambassade er papirarbeidet det samme som i Norge. Man må uansett ha en prøvingsattest i orden for at giftemålet skal være gyldig.

Vielsen
Designet for selve vielsen kan være så mangt. Solist og skriftlesing, samt valg av sang. Dere må også ta stilling til blomster og lys.

Selskapslokale
Finn egnet lokale i forhold til antall gjester og ønsket stemning. Om dere leier et lokale sjekk:
  • Skjenkebevilling og lokalets fasiliteter som kjøkken, servise og glass.
  • Hvor mange stoler og bord det har.
  • Barløsning, garderobe og toalettforhold. Her kan du gjerne pynte litt ekstra med levende blomster og duftlys for eksempel.
  • Uteområdet og parkering.
  • Skal dere ha levende musikk må dere sjekke akustikk og strømlevering for dette. Husk også å spørre utleier om det er noen restriksjoner på hvor lenge festen kan holde på, da mange lokaler har fastsatt klokkeslett.
  • Husk å orientere deg om tilbakelevering av lokale, samt rengjøring og ikke minst rømningsveier.
  • Fargevalg
    Finn en gjennomgangsfarge på ved bruk av blomster, lys og servietter og så videre. Husk at alt ikke trenger å være i hvitt. Bruk fantasien!

    Meny
    Her er det bare å kjøre på med det dere ønsker mest. Mange brudepar går for tre retter, men det har også blitt mer vanlig med fire retter. Husk å ta hensyn til hvor mange taler og sanger det skal være, slik at tiden til bords ikke blir alt for lang. Både meny og kaker prøvesmakes gjerne først.

    Toastmaster
    Han eller hun har en sentral rolle denne dagen, og det er hyggelig å velge en som kjenner dere begge to. Slik bli også toastmasterens jobb lettere. Vedkommendes rolle er å ønske velkommen, gi praktiske opplysninger, samt ha en lett og ledig tone underveis.

    Overnatting
    Vær behjelpelig ovenfor tilreisende med overnattingsmuligherer. Eventuelt forhandle frem et godt tilbud på et hotell som dere allerede kan orientere om i deres invitasjon. Husk å skrive på hotellets kontaktinformasjon. Og referer til bookingen ved deres etternavn.

    Gaveliste
    Denne kan dere sende sammen med invitasjonen, noe som er svært kjærkomment for bryllupsgjestene. Denne kan også legges ut på nettet, via hjemmeside eller blogg for eksempel. Om dere velger nettet er det viktig at dere husker å skrive dette i invitasjonen.

    Bordplan
    Denne henges opp ved hver side av inngangen til middagen. Den bør være oversiktlig og stor.

    Bryllupsreisen
    Velg et rolig og romantisk sted, slik at dere får muligheten til å slappe av og fokusere mest mulig på hverandre.

    Antrekk
    Husk å få inngravert tekst i ringene. Sist men ikke minst; finn drømmekjolen og brudgommens antrekk.

    Kilder: Bryllupsdagen.no, Bryllupsconcept.com, Skatteetaten.no, Brudepikene.no
huskeliste_hoyde2.gif huskeliste_hoyde.gif

Denne saken ble første gang publisert 17/06 2010, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også