Unikt bryllup

Gjestene kommer til å snakke om dette i lang tid

Her er triksene som gjør bryllupet ditt uforglemmelig.

MINNEVERDIG: Ikke la deres bryllup bli et som gjestene bare husker som "ett av flere". Slik gjør dere dagen unik.
MINNEVERDIG: Ikke la deres bryllup bli et som gjestene bare husker som "ett av flere". Slik gjør dere dagen unik. Foto: FOTO: Glitterguide.com
Sist oppdatert

Det har skjedd. Han har vært nede på kne. Du har sagt "ja". Ringen er på plass og nå er det endelig blitt tid for å planlegge den festen dere antakeligvis har drømt om i lengre tid allerede: Bryllupet.

Det kan være overveldende å vite hvordan man skal sette i gang, for de aller fleste vil jo gjerne stelle i stand et unikt bryllup og en feiring som ikke bare dere som brudepar alltid kommer til å minnes, men hvor også gjestene får en dag de sent vil glemme. Men hvor begynner man?

Slapp av; det trenger verken koste eller kreve all verden å skape en bryllupsdag som er både unik og uforglemmelig. Slik gjør du:

1. Sett tonen med en gang

Når dere har blitt enige om datoen, er det på tide å informere om dette til familie, venner og kolleger som dere har lyst til å invitere til den store dagen. Noen hopper rett på invitasjonen, som det er vanlig å sende ut noen måneder i forkant av bryllupet, men stadig flere velger nå også å sende ut såkalte " Save the date"-kort med en gang datoen er satt.

- Mange reiser bort for å gifte seg, og vil dermed gi gjester ekstra god tid til å bestille billetter og hotellrom, og da er "save the date"-kort en perfekt måte å si fra på, forklarer Roger Løvendahl hos Bryllupsvenner.no til Kvinneguiden.

- På samme måte er det jo mange som har familie spredt over både land og utland, eller kanskje velger en dato på bryllup som faller midt i sommerferien, og alle disse gjør jo at det er greit å få gitt beskjed god tid i forveien.

Løvendahl forklarer at for å skape et personlig og unikt bryllup, er det flott å starte ved utsending av "save the date"-kort.

- Invitasjonen - og før den "save the date"-kortet - er jo gjestenes første møte med selve bryllupsdagen, forklarer bryllupseksperten.

- Forsøk å planlegge en del av bryllupet før invitasjonene sendes ut - så kan det hende man kan tilføye invitasjonene en "rød tråd", eller en personlig vri som vil gjenspeile den dagen dere ser for dere å ha.

DETALJER: Det er de små detaljene som gir det store inntrykket når det kommer til bryllupet deres.
DETALJER: Det er de små detaljene som gir det store inntrykket når det kommer til bryllupet deres. Foto: FOTO: Pinterest/Glitterguide.com

Løvendahl foreslår å være kreativ når det gjelder gjestenes første møte med det forestående bryllupet deres.

- Et fint bilde av dere fra forlovelsen blir et fint "save the date" kort, mener eksperten.

- Eller hva med å lage en liten videosnutt, og sende linken på e-post til gjestene. Det finnes mange morsomme save-the-date videoer man kan få inspirasjon fra på Youtube - og det trenger ikke være et filmteknisk vidunder. Det er hyggeligere både for gjester og for brudeparet om videoen er enkel, men personlig - og som får ut beskjeden: Hold av datoen.

Men Løvendahl minner om at mye står og henger på om dere er flinke til å planlegge.

- De gode personlige idéene kommer underveis, og alt trenger ikke å være spikret fra første stund, det er jo derfor man planlegger, forklarer gründeren.

- Men prøv å unngå "skippertak" i siste liten, og sats heller på en jevn fremgang mot bryllupsdagen, gjerne hjulpet av en bryllupsplanlegger eller planleggingsliste - som forresten bør være det første man setter opp når datoen er bestemt.

2. Gjør omgivelsene uforglemmelige

Kim Kardashian og Kanye West satset på Versailles' berømte Hall of Mirrors, et middelalderslott i Firenze og en gigantisk vegg av hvite blomster når det kom til å sørge for at omgivelsene rundt deres store dag nylig ble både spektakulær og uforglemmelig. Men fortvil ikke om budsjettet ditt ikke er helt i samme gate, det finnes mange måter å gjøre rammene rundt bryllupsdagen deres unik og minneverdig.

- Å bruke blomster som dekorasjon både i kirken og selskapslokalene er ofte en enkel, men effektiv måte å gjøre lokalene vakre og spesielle, forklarer designer, blogger og tidligere reality-stjerne, Lauren Conrad, på sin livsstilblogg med samme navn.

- Blomster kan dessverre dog være kostbart alt etter sesong og hvilken type blomster du er på jakt etter, men andre alternativer kan være å bruke andre materialer i deres bestemte fargetema, en lysekrone, tente lys eller andre elementer som betyr noe for dere.

Løvendahl er enig:

RØD TRÅD: De mest minneverdige bryllupene er ofte de som har en helt tydelig rød tråd når det gjelder dekor og detaljer.
RØD TRÅD: De mest minneverdige bryllupene er ofte de som har en helt tydelig rød tråd når det gjelder dekor og detaljer. Foto: FOTO: Glitterguide.com
SETT TONEN: Begynn temaet eller stilen for bryllupsdagen allerede på invitasjonene.
SETT TONEN: Begynn temaet eller stilen for bryllupsdagen allerede på invitasjonene. Foto: FOTO: Helloloveblog.com

- Bruk tid på å gjøre pynt og egne ideer til utsmykning personlige og virkelige. Her kan man enten kjøpe pynt eller selvsagt også lage ting, noe som jo tilfører et enda dypere element til dagen.

Eksperten mener det er en god idé å inkludere kirken når man skal pynte.

- Hør først med presten, men som regel er det ikke noe problem å få lov til å pynte kirken, både med blomster, sløyfer og bånd. Velg gjerne samme farger som det er brukt i lokalene hvor bryllupsfesten skal holdes, sånt legger gjestene merke til, og det skaper en helhet fra dagens begynnelse til slutt.

3 Skap fotoøyeblikk ingen vil glemme

Det er vanlig at bryllupsgjester kaster konfetti, ris eller blomsterblader på de nygifte når de kommer ut av kirken. Noen blåser til og med bobler mot brudepar når de gjør sin entré som mann og kone. Men Lauren Conrad foreslår å la gjestene få slappe av og heller leie inn en maskin som kan drysse dere med konfetti eller blomster når seremonien er overstått.

- Tenk på de fantastiske bildene man kan få av et slikt øyeblikk, foreslår Conrad, som selv skal stå brud i år.

- Husk på å også gi beskjed til den innleide fotografen, slik at han eller hun passer på å få foreviget øyeblikket.

4. Vær kreativ med bordkort og menyer

Her er ett av områdene dere virkelig kan ta i bruk gjør det selv-kunnskapene på, mener Conrad.

- Det er så mange muligheter når det kommer til å gi bordene navn, lage bordkart slik at gjestene ser hvor de skal sitte og ikke minst anvise plasser med navnelapper, forklarer Conrad.

- Her kommer det jo inn om du har et spesielt tema eller en rød tråd for dagen, men hva med å gi bordene navn etter romantiske filmer? Eller berømte kjærestepar?

Bryllupsplanlegger og grunnlegger av It's Happening, Annette Elvhaug, tror det er mye å finne på blogger og nettmarkeder.

- Det finnes mange fantastiske bryllupsblogger med så utrolig mye informasjon å la seg inspirere av, forklarer Elvhaug til Kvinneguiden.

- Her er det virkelig mye å hente, enten man vil finne guider på hvordan man lager pynt og dekor selv, eller bare låne ideer til tema, farger og inspirasjon.

Selv er Elvhaug en stor fan av Pinterest, hvor man samler bilder på nett litt på samme måte som man ville gjort det om man rev ut bilder man likte fra aviser og magasiner.

- Pinterest har masse fantastiske bilder med bryllupsinformasjon - blant annet. Så her må man være flink til å søke på hva det er man virkelig er ute etter, forklarer bryllupsplanleggeren.

- Vær spesifikk på hvilke bilder du er på jakt etter. Bruk søkeord som er så snevret inn som mulig, som "bohemian wedding" om du er på jakt etter bilder av bord og festlokaler som er litt bohemsk, eller ord som "modern" eller "trendy" om du er på jakt etter bilder av menyer, bordkort og pynt med en trendy og moderne vri.

5. Gjør et kjolebytte

Når middagen er fortært og festen tar en ny vri i form av dansing og moro, ja da mener Conrad det kan være på sin plass å imponere gjestene med et kjolebytte.

- Jo da, som brud føler man seg fantastisk i brudekjolen og vil nok på mange måter nødig si seg ferdig med denne, men samtidig kan det være gøy og befriende å bytte til en litt mer sexy og mindre formell kjole når det lir mot kvelden på bryllupsdagen, mener bloggeren.

- Velg en kjole det er lett å danse i og som du føler deg både vakker og sexy i, og slå ut håret om du har hatt det satt opp hele dagen.

TIPS: Selv om du ikke ønsker å gjøre et kjolebytte, kan du "friske opp" brudekjolen med å ta på nye øredobber, nye sko eller gjøre en touch-opp på sminken slik at den blir litt mer sexy og feststemt.

6. Gjør underholdningen personlig

Det er ikke bryllup uten dans og musikk, og for mange par er det å finne noen som skal spille og/eller være DJ på bryllupsfesten en av de viktigste avgjørelsene man tar. Men det betyr ikke at undeholdningen trenger å være helt den samme som i alle andre brylluper.

- Book et band eller en musiker som betyr noe for dere som par, råder Conrad.

FINN INSPIRASJON: Det finnes mange flotte bryllupsblogger fulle av inspirasjon for et unikt og spektakulært bryllup.
FINN INSPIRASJON: Det finnes mange flotte bryllupsblogger fulle av inspirasjon for et unikt og spektakulært bryllup. Foto: FOTO: Pinterest

- Eller få en DJ til å lage en spilleliste bestående sanger som er viktige for dere, eller som beskriver dere og deres romanse på en unik og personlig måte.

Spillelister lager man problemfritt selv også i disse dager, og skulle budsjettet være trangt, hvorfor ikke få et familiemedlem til å ta ansvar for spillelisten utover kvelden.

- Eller bare slå på shuffle-funksjonen.

Når det gjelder brudevalsen er det også lov å ikke slavisk følge tradisjoner mener Løvendahl.

- Overrask gjerne med noen samkjørte "moves", som viser den uhøytidelige og personlige siden av brudeparet - under en eller så høytidelig feiring, røper bryllupseksperten.

- Igjen finnes det lassevis med inspirasjon på Youtube. Mange ser for seg brudevalsen som "noe man bare må igjennom" - men få ser kanskje muligheten til å være ekstra personlig, og dermed skape unike minner for både dere selv og for gjestene.

7. Dessert trenger ikke bety kake

Tradisjonen med bryllupskake sitter dypt, og mange brudepar har nok ikke en gang lekt med tanken på å ikke satse på en klassisk to-eller-flere etasjes kake som selve avslutningen på måltidsdelen av bryllupet.

Men ifølge ekspertene er det lov å være kreativ og utradisjonell også med denne delen av dagen.

- Mange har de siste årene kastet seg på cupcake-trenden, røper Elvhaug.

- Disse stablet i høyden på et fat er utrolig dekorativt, og man kan jo for eksempel kombinere cupcake-kaken med å også la disse være gjeste-gaver til å ta med hjem?

Eller hva med søte makroner i en fargeskala som passer til dagens tema?

8. Søte smågaver til gjestene

Å gi gjestene en liten gave som takk for at de kom og delte dagen med dere er en tradisjon som inntil for noen år tilbake ikke eksisterte i stor grad i Norge, men som med så mange trender før har denne også de siste årene blitt mer og mer vanlig også her.

Disse smågavene trenger ikke koste all verden, og er mer tenkt som en symbolsk ting som skal minne gjestene om dere og bryllupsdagen, eller bare en søt og morsom liten avslutning på festen.

- Mange gjør bordkortene så dekorative at disse absolutt kan være en "party favour" for gjestene å ta med hjem, forklarer Conrad.

GJØR-DET-SELV: Ekstra personlig blir det om dere lager en del av pynten og dekoren til bryllupet på egenhånd.
GJØR-DET-SELV: Ekstra personlig blir det om dere lager en del av pynten og dekoren til bryllupet på egenhånd. Foto: FOTO: Onefabday.com

- Andre igjen gir bort pent innpakkede småting, som sjokolade, nøkkelringer, kjøleskapsmagneter, såpebobler eller andre mer eller mindre nyttige eller dekorative gjenstander.

Her er mulighetene bare begrenset av budsjett og fantasi.

Her er noen ideer fra det store internett:

1. Godteribar

Lag et bord i lobbyen på hotellet/festlokalet og dekorer som en gammeldags godteributikk med ulike søtsaker i pene og dekorative glasskrukker. Hold gjerne godteriet i samme fargeskala som resten av bryllupsdekoren. La gjestene plukke med seg litt godteri i pene poser (tar du denne ideen helt ut kan du få trykket initialene deres på posene) som de kan ta med hjem. Søtt og ikke så veldig kostbart å gjennomføre.

2. Sett opp et fotohjørne

Sett opp et hjørne eller lite område og la gjestene ta polaroidbilder av seg selv og hverandre som de kan ta med seg hjem.

3. "Hangover" pakke til dagen derpå

Lag en liten pakke med hodepinetabletter, en vannflaske, en sjokolade og en øyenmaske som gjestene kan ta med seg når de forlater bryllupet - slik at enhver fyllesyke etter den fantastiske festen er tatt hånd om!

9. Finn en rød tråd

De beste og mest gjennomføre brylluper er ofte de som har en rød tråd, en sammenheng når det gjelder dekor, stil og tema, fra begynnelse til slutt.

- Det er ofte ikke så dumt å sette et tema for bryllupet ganske tidlig i planleggingsprosessen, forklarer Elvhaug.

- Det trenger faktisk ikke være noe som blir kommunisert utad, men som dere kan forholde dere til ved valg av uttrykk, inspirasjon og lignende.

Bryllupsplanleggeren har gode forslag på hvordan man kan begynne å finne ut av hvordan man vil at den store dagen skal se ut:

GODTERIBAR: La gjestene plukke med seg søte avskjedsgaver før de forlater bryllupsfesten.
GODTERIBAR: La gjestene plukke med seg søte avskjedsgaver før de forlater bryllupsfesten. Foto: FOTO: al-romance.com

- Er dere klassiske? Ønsker dere et friere og mer bohemsk utrykk? Er dere tradisjonelle? Elsket dere kanskje en film dere har sett med et klart tema? Et bilde dere har på veggen? Å ta en avgjørelse rundt dette gjør at man lettere kan finne en rød tråd som man tar opp i alt fra klesvalg til pynting av bord, invitasjoner, blomster og bilder.

Og ikke vær redd for å la deg inspirere både her og der.

- Blogger, magasiner og nettbutikker er flotte steder å høste inspirasjon på, røper Elvhaug.

- Jeg synes det personlig er morsommere og mer inspirerende å «shoppe» litt her og der etter ideer og inspirasjon, enn å ta utgangspunkt direkte i hva noen andre har gjort tidligere.

Les også:

Her kan du gifte deg som en prinsesse

Planlegger du bryllup? Da må du prøve Pinterest

Quiz: Hva vet du om gamle bryllupstradisjoner?

GLITTER: Lek dere med detaljer som gjør at gjestene sitter igjen med inntrukket av et helt unikt bryllup.
GLITTER: Lek dere med detaljer som gjør at gjestene sitter igjen med inntrukket av et helt unikt bryllup. Foto: FOTO: Pinterest

Denne saken ble første gang publisert 09/06 2014, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også