Om du har planer om å slanke deg før den store dagen i sommer, er det på høy tid å begynne nå!

Slankende tips

Her får du noen effektive slanketips før bryllupet.

For å slanke seg er det ingen bombe at du må spise mindre og sunnere og trene mer. Det kan høres vanskelig ut i lengden, men du trenger som oftest å bare gjøre noen små justeringer.

Det er noen hovedpunkter som er lure å fokusere på:
  • Drikk vann
Å drikke mye vann hver dag hjelper deg å holde kroppen hydrert og mett. For eksempel kan du ha med deg en vannflaske hele dagen som du fyller på. Drikker du vann før hvert måltid, er det lettere å unngå overspising. Dessuten gjør væsken underverker for huden som også er et pluss før bryllupsdagen. Det dumme er at du må løpe på toalettet ganske ofte, men det rensker godt opp i kroppen!
  • Gå tur
  • Vi sitter mer enn nok i ro som det er, så foruten om å trene minst tre ganger i uken, bør du bevege deg hver eneste dag. Istedet for å bruke tiden etter jobb på å sovne på sofaen, hvorfor ikke ta deg en frisk kveldstur? Få med deg venner og spaser ulike ruter hver kveld, det er godt for både kropp og sjel - samtidig som det er sosialt!
  • Spis sunt
  • Det høres mye ut, men forsøk å spise seks måltider hver dag. Det er dessuten mye lettere enn det kan virke. Om planlegger at du skal spise hver tredje-fjerde time i løpet av dagen, vil du ikke bare sette i gang å øke forbrenningen, men også fordøyelsessystemet vil bli bedre. Det skal samtidig understrekes at det ikke er meningen at du skal spise fulle måltider hver gang. Hold deg til frokost, lunsj og middag med tre mindre mellommåltider utenom.
  • Begrense porsjonene
  • Når du skal spise seks måltider om dagen må du tenke porsjonskontroll. Det vil si at du ikke spiser større porsjoner enn din egen håndflate. Sørg for at måltidene inneholder masse proteiner, langsomme karbohydrater og frukt og grønt. Du trenger ikke ha alle ingrediensene i ett måltid, du kan fordele jevnt utover dagen.
  • Karbohydrater
  • I følge HenWed.com bør 65 prosent av kaloriene du putter i munnen hver dag bestå av langsomme karbohydrater. Dette betyr at du må følge litt ekstra med på innholdsfortegnelser men da lærer du samtidig mer om sunn mat.
  • Måltider
  • Fine eksempler på mellommåltider er proteinshake med skummamelk, et halvt eple med tre spiseskjeer cottage cheese eller lettyoghurt. Litt større måltider kan bestå av for eksempel kyllinglår uten skinn med en grønn salat, et enkelt stykke fet fisk eller kalkun med ris eller poteter og grønnsaker.

    Kilder:about.com, health.com
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!