Boksemat smaker

Vi bruker stadig mer på DVD-samlingen. Gjevest er amerikansk boksemat med kultfortegn.

Sist oppdatert
Så langt i 2007 har nordmenn investert 100 millioner kroner mer i kjøpe-DVD enn samme periode i fjor, melder Norsk videogramforening (NVF). Årets siste måneder vil neppe bremse trenden. "Heroes", "Ugly Betty" samt "Seinfeld" og "Venner for livet" komplett er bare noen av produktene som foreligger perfekt timet til julestria.

Det er nemlig amerikanske komi- og dramaføljetonger bransjen skor seg best på.

- Filminteressen er generelt høy i Norge. Men TV-serier er det helt store, bekrefter NVF-generalsekretær Roald Dye.

Kultfenomen

Få følger markedet så tett som Håvard Holmedal, redaktør i bladet Hjemmekino. Han mener ett av serienes fortrinn er at de fortsatt er relativt få i tallet.

- Fordi det finnes så mange titler innen film, er det fort gjort å gå seg vill. Når vi kjøper noe, velger vi det som er trygt, sier Holmedal.

Det betyr ikke at alt som har etablert seg på fjernsynsskjermen, er garantert en lys DVD-framtid. Eksempelvis har britiske "Med hjartet på rette staden" nesten fire ganger så høye seertall som mafiasagaen "Sopranos" på NRK. Likevel er det sistnevnte som markerer seg over disk, med over 260.000 solgte bokser fordelt på seks sesonger.

Holmedal forklarer det med kultkomponenten.

- "Coolness" betyr mye, særlig i ungdomssegmentet. Det er viktigere å holde seg oppdatert på noen serier enn andre. For å si det sånn: Det er svært få som sitter og diskuterer "Hjartet" i lunsjen.

Brukeradferd

Apropos kult er David Lynch' "Twin Peaks" klar i samleutgivelse 28. november. Holmedal har større tiltro til den enn tilsvarende oppsamlingsheat med "Miami Vice", "Columbo" og "Walker, Texas Ranger".

- Det er ekstremt viktig at ting holder høy kvalitet. Seriene fra 80-tallet vil neppe bli veldig populære igjen, sier Holmedal, som erfarer at aldersgruppa 20-35 er sterkt representert blant kundene.

Grunnene til at vi liker å eie DVD, er en diskusjon for seg.

- Dels handler det om endret brukeradferd. Digitaliseringen har faktisk gjort det mindre praktisk for mange å gjøre opptak fra TV. Med videoversjonen i hus er man heller ikke avhengig av å sette av for eksempel hver tirsdag kveld til å få med seg "Grey's Anatomy". Videre er det mange som i en travel hverdag foretrekker å se en 45 minutters episode av en dramaserie istedenfor en hel spillefilm, sier Holmedal.

Boom-boom

Totalomsetningen innen DVD lyder på 675 millioner kroner hittil i år. Snittprisen per plate ligger på snaut 60 kroner. Det til tross holder leiemarkedet seg stabilt - nedgangen fra 2006 tegner til å bli tre prosent, viser statistikken.

Når det gjelder hvilke TV-serier som figurerer i flest private samlinger, finnes det ingen offisiell oversikt. Den vil NVF utarbeide først i 2008. Det er grunn til å tro at siste kapittel om Anthony Soprano og hans tvilsomme forbindelser vil virke inn i det øyeblikk det blir boksemat i februar.

- Da blir det boom, sier Håvard Erga, såkalt country manager hos distributøren Warner Bros. Norge.

- Det er i det hele tatt noe med nordmenn, TV-serier og samlemani.

Denne saken ble første gang publisert 07/11 2007, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også