Sparer ikke på ferie

Nordmenn unner seg det beste når de er på ferie.

Sist oppdatert
Når nordmenn er på ferie vil vi sove godt, både i inn- og utland, viser tall fra Hotels.com sin Hotel Price Index (HPI).

Gnitne franskmenn

I Norge bruker en nordmann gjennomsnittlig 1 144 kr per rom per natt og i utlandet 982 kr per rom per natt.

Etter oss på listen bruker danskene (1 036 kr), svenskene (954 kr) og britene (894 kr) mest når de ferierer i eget land..

  • 10 tips til reiselystne
  • Blås liv i kjærligheten
  • Feriens beste pakketips
  • Franskmennene bruker minst, kun 628 kr per rom per natt i eget land. Dette er 500 kr mindre enn oss her på berget. På listen over de som bruker minst i eget land følger portugiserne (656 kr) og tyskerne (703 kr).

    Hotel Price Index (HPI) gir en analyse av faktiske priser betalt av kundene på 78 000 hoteller fordelt på over 13 000 steder over hele verden. Den siste HPIen tar for seg tidsperioden januar til juni 2009, og sammenligner med samme periode i fjor. Prisene er vektet i forhold til nasjonalitet og valuta og gir et godt inntrykk av reisevaner og preferanser.

    Nordmenn drømmekunder

    På utenlandsovernattinger troner nordmenn igjen på toppen og er hotellenes drømmekunder. Ved å bruke gjennomsnittlig 982 kr per rom per natt, foretrekker vi god standard. Irene, som er relativt gjerrige i eget land er mer spandable i utlandet, kommer på andre plass over nasjonalitetene som bruker mest på overnatting i utlandet (978 kr).

    Finnene bruker minst penger på hotellrom i utlandet (837 kr) nesten 150 kroner mindre enn oss nordmenn. Finnene, nordmennene og danskene er for øvrig de eneste nasjonalitetene som bruker mer penger når de bor på hotell i eget land enn når de bor på hotell i utlandet.

    - En mulig forklaring på hvorfor de fleste bruker mindre penger i eget land er at kunden har bedre oversikt over prisnivået og vet hva et godt tilbud er. Samtidig er en ofte villig til å bruke litt ekstra når man er på ferie og har lyst til å kose seg. Nordmenn topper begge listene og dette reflekter den relativt sterke kronen og muligens at nordmenn er kunder som verdsetter høy kvalitet uansett hvor de reiser, kommenterer Alison Couper, informasjonsdirektør i Hotels.com.

Denne saken ble første gang publisert 12/10 2009, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også