Hvis du ikke nødvendigvis ønsker å gå ned i vekt, men vil bli kvitt dissende armer og lår, hva er da den beste treningen? Kvinneguidens treningsekspert Line Marion Nielsen Kjøniksen sier at "å stramme opp" i realiteten betyr å få mer muskelmasse.

Mer muskelmasse

- Eventuelt i kombinasjon med nedgang i fettprosent. Om man allerede er tilfreds med mengde kroppsfett og kun vil "forme og stramme opp" kroppen er det derfor økt muskelmasse som gjelder, forklarer Line Marion.

Line Marion Nielsen Kjøniksen på Kvinneguiden!


Vår faste treningsekspert er Line Marion Nielsen Kjøniksen. Line Marion har en mastergrad innen psykologi, coaching og ledelse, og er i tillegg utdannet personlig trening fra Norges Idrettshøyskole, med utdypning innen trening for gravide og skadede.


Coach og motivator

Line Marion jobber som personlig trener, men ser fremfor alt på seg selv som en livsstilscoach/motivator, og du kan lese hennes gode treningstips her på Kvinneguiden.no!

Hun tror at mange jenter blir skremt når de hører økt muskelmasse, men økt muskelmasse og styrketrening er ikke synonymt med at man blir stor og får en "mannekropp". Hun mener samtidig at du skal være obs på at du kan gå opp i vekt når du trener styrketrening, da muskler veier mer enn fett.

- For alle kvinner som vil få en strammere kropp anbefaler jeg tung styrketrening. Ikke vær redd for å ta i! Det er den treningen som vil gi best resultat, sier Line Marion.

Stram mage, rumpe og lår!

For å holde kroppen flott er det først og fremst viktig med god kroppsholdning. Da vil kjernemuskulaturen i mage og rygg jobbe litt gjennom hele dagen.

- For å aktivere lår og setemuskulatur kan du fint stramme denne muskulaturen når du for eksempel sitter på jobb eller i bilen. Å gå mye eller for eksempel sykle til jobb er også fine hverdagsaktiviteter. Ellers gjelder det å drikke mye vann og spise sunt, forteller treningseksperten.

Dessverre er det vanskelig å bestemme hvor kroppen skal lagre fett og det er ikke mulig å "punktslanke" seg.

- Noen er mer disponible for å få for eksempel dobbelthake enn andre. Mitt beste tips er økt aktivitetsnivå, særlig i form av kondisjonstrening, tipser Line Marion.

Stram opp - øvelser

Det finnes mange gode øvelser for å styrke og bygge opp muskulaturen i overarmene. Når du trener er det viktig å bytte på øvelser med jevne mellomrom, såkalt periodisering.

- Selv om du er veldig glad i en øvelse bør du variere, sier Line Marion. Her gir hun deg noen gode øvelser:

2 øvelser for bakside arm:
  • Dips på benk - sett deg på huk foran en benk med ansiktet vendt bort fra benken. Løft rumpa opp og ned mens du bruker armene dine til å presse.
  • Armhevninger med smalt grep - armene inntil langs sidene.

  • 2 øvelser for forside arm:
  • Bicepscurl med hantler, stang, eller strikk - løft vektene vanlig opp og ned mens du holder armene tett inntil overkroppen.
  • Ligg strak under en bom eller fast stang med smalt underhåndsgrep. Løft kroppen opp til bommen slik at brystet berører bommen. Kroppen skal være strak hele veien. Er det for tungt, ha 90 grader bøy i bena.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!