Høsten er en perfekt tid å komme i form på, men det krever at du har riktig utstyr. Vi har testet fire av de beste løpeskoene!

Sjekk føttene dine

I samarbeid med Löplabbet har Kvinneguiden og Speaker.no testet fire typer løpesko som kan sette fart på løpetreningen din i høst.

Om du skal kjøpe deg nye løpesko, må du imidlertid først finne ut hvilken pronasjon du har på føttene dine slik at skoene sitter best mulig. Tore Amundøy fra Löplabbet forteller at pronasjon handler om at alle føtter er forskjellige med ulikt løpesett, enten med høy eller lav fotbue, over- eller underpronert. De fleste føtter kan ifølge Löplabbet klassifiseres i en av tre hovedgrupper: nøytral, flat og høy fotbue. Avhengig av livsstil og hvor mye føttene belastes, vil de over tid naturlig forme seg og falle inn en av disse kategoriene, eller en variasjon av dem.

Kanskje har du også belastningsskader du må ta hensyn til under treningen. Fottøyet er også avgjørende for om treningen blir en god opplevelse.

Testen



Skoene er testet over en periode på fire måneder. Vi har trent både innendørs på tredemølle og parkett, og utendørs på asfalt og i ulendt terreng. Alle skoene er det som kaller mengdetreningssko. Det vil si at de er laget for å tåle mye trening og mange løpte kilometer. De er laget med støtdemping som tåler hardt underlag, men man kan fint bruke de på stier også.

- Det er ingen av de som er vanntette, så er du redd for å bli vår på beina er det lurt å velge en sko med GoreTex-fór. Likevel fungerer det supert å løpe i skogen uten vanntette sko. Fordelen da er hvis du "plumper" i en bekk eller myr, så vil vannet renne ut igjen, noe det ikke gjør i en sko med GoreTex-membran, forklarer Amundøy til Kvinneguiden.

Så derfor, løper du på asfalt, grus og litt større stier, er alle de testede skoene fint brukbare. Løper du skikkelig off-road, bør du velge en sko med litt bedre gripeevne og lavere såleprofil.

Kriteriene vi tok med i testen handler om komfort og støtte, støtdemping og om sålen absorberer svette og fuktighet.

Vi har plukket ut en testvinner, men alle skoparene er imidlertid gode løpesko og alle er svært gode til sitt bruk.

Adidas Supernova Cushion 7

TESTVINNER



+ En utrolig god løpesko som former seg etter foten, komfortabel passform.
+ Behagelig demping rundt hælen, skoen føles smidig og lett å løpe med.
+ Pustehullene foran og på siden gjør at foten har det behagelig under treningen.
+ Sålen takler svetten godt.

Asics GEL-NIMBUS 9


+ God støtte rundt hælen og foran på foten.
+ Fantastisk demping med Solyte-midtsålen som gjør løpeturen mye lettere.
+ ComforDry-sålen holder foten tørr og skoen puster godt.
- Føles litt tyngre og mer klumpete enn de andre.

Reebok Premier Road PLUS KFS

+ Veldig smidig og kombortabel, med svært god støtte.
+ Skoen føles lett og god på foten.
+Svært god demping i hælen.
+ Sålen støtter godt oppunder fra hæl til tå og absorberer svetten bra.
- Mindre god støtte rundt ankel grunnet for lav og myk kant, merkes best når man løper i terreng.

PUMA Complete Eutopia



+ En god lettvektsko som føles fantastisk lett på foten
+ God passform formet etter fotens siluett.
+ Puster godt og holder føttene luftige, sålen føles tørr.
- Mindre støtte rundt anklene, noe som gjør trening i ulendt terreng vanskelig.
- Dempingen føles mindre bra sammenlignet med de tre andre skoparene.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!