Design på kanten

Stoler med skarpe kanter kniver om oppmerksomheten. Diamantformen er siste nytt i møbeldesign. Flere ble vist på møbelmessen i Stockholm nylig.

Sist oppdatert
Diamantformen er siste nytt i møbeldesign. Flere stoler med fasettform ble vist på møbelmessen i Stockholm nylig.

- Vi ser rene flater og skarpere møter, i stedet for avrundede former. Akkurat som i bilverdenen hvor kjøretøyene har fått kanter, etter en periode som såpestykker, kommenterer Espen Voll (40), designer i Norway Says.

Svenske David Design glitret til med sine kubeaktige sittemøbler. Den nye stolen Brent, tegnet av industridesigneren Björn Dahlström, fikk pris for mest interessante nyskaping av Forum, et kvartalstidsskrift om nordisk arkitektur og design.

Klaessons fulgte også opp med rette linjer. Stolen Mayflower hadde sitteskall som minnet om et ark, med rygg og sete "brettet" på plass.

- Vi ser et annet formspråk, men komforten er likevel bevart, konkluderer Espen Voll.

Fasettformet sofa

Brødrene Ronan og Erwan Bouroullec lanserte en sofaserie som het nettopp Facett på Kölnmessen i fjor, laget for den franske møbelfabrikanten Lign Roset. Facett var tydelig inspirert av papirbrettekunsten origami, og hadde morsomme og uvante linjer.

- Brødrene Bouroullec er de mest toneangivende designerne vi har i dag, kommenterer Voll.

Han trekker fram den tyske designeren Konstantin Grcic som skaper av trenden med fasetter. I Stockholm var Grcic representert med "Chair One" på standen til det italienske møbelforetaket Magis. Stolen minner om spindelvev, men er støpt i solid aluminium - titanbehandlet og polyesterlakkert. Møblet finnes med betongunderstell, som svingstol med selvreturnerende mekanisme, med fire bein og som benk.

- Grcic har jobbet med fasetter i fire-fem år. Han jobber originalt og selvstendig, og skaper trendene selv, bemerker Voll.

Flere fasettformede møbler skal være like om hjørnet:

- Om ett år er det fasetter på Ikea, og da er det tilgjengelig for folk flest, mener Voll.

Camilla Lindemann, informasjonssjef i Ikea, kan ikke si så mye om framtidige sesongers produkter.

- Men dette uttrykket blir trolig ikke så bredt, siden det er en mer kostbar og komplisert form å lage enn for eksempel en kube. Vi ser fremdeles mye runde og organiske former, og fasetter er ikke en form for denne sesongens produkter, sier Lindemann.

Konstruktivismen

Widar Halén, seniorkurator ved Nasjonalmuseet, sitter inne med historisk kunnskap om fasettene.

- Denne type former kom med konstruktivismen i perioden 1920 til 1935, etter den russiske revolusjon. Da ønsket designerne noe helt nytt, bort fra det dekorative og ornamentale, til de opprinnelige konstruksjonene, med biologiske former som celler og molekyler. Nå er det igjen et ønske om å se med nye øyne på modernismen, ifølge Halén.

- Mange designere leker med å ta formene fra hverandre i asymmetriske og oppløste designuttrykk - såkalt dekonstruktivisme. Et eksempel er den islandske designeren Sigurdur Gústavsson som tegner møbler for svenske Källemo, sier Halén.

Industridesigner Trygve Ask, én av få i Norge med doktorgrad i designhistorie, er mer kritisk:

- Hvis fasetter blir det nye, hippe formspråket demonstrerer det tydelig at designere flest beveger seg innenfor en rimelig smal formverden og et nokså spesifikt smaksregime. Den politiske og ideologiske begrunnelsen for formspråket som vi fant i blant annet konstruktivismen, er fraværende hos dagens designere. Designere i dag forholder seg kun til motesvingninger. Det vil si at hva som er riktig eller galt, inn eller ut, fashion eller avlegs innenfor designverden, kun defineres av designerne selv, mener Ask.

- I dag er det fasett. I morgen er det en annen geometrisk figur.

__________________________________________________________________________
I samarbeid med Min Bolig

Denne saken ble første gang publisert 09/03 2006, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også