Ferske tall fra den årlige rapporten "State of the Blogosphere" fra selskapet Technorati viser at fenomenet blogging har vokst til å bli 60 ganger større enn det var for tre år siden. Antall blogger skal nå være 27,2 millioner på verdensbasis. I utgangspunktet var en blogg en personlig hjemmeside på nettet, men i det siste har blogging vokst til å bli det nye fenomenet innen kommunkasjon.

Selv store bedrifter, ledende politikere og tradisjonelle medier har omfavnet fenomenet. Hydro vurderer en egen bedriftsblogg, og VG har sågar "blogg" i papirutgaven, noe som er blitt latterliggjort av enkelte.

- Det som kjennetegner en god blogg er at den er personlig. Jeg leser gjerne bedriftsblogger, men dersom de tar form av å være pressemeldinger, vil de mangle den personlige stemmen som en blogg bør ha, sier Jill Walker, førsteamanuensis i humanistisk informatikk ved Universitetet i Bergen.

Hun har selv en aktiv blogg på jilltxt.net .

Ytringsfrihet

- Det er veldig mye hype rundt blogger-fenomenet nå, påpeker Heidi Nordby Lunde (bildet), som er kåret til å ha en av Norges beste blogger, VamPus Verden .

Lunde er ambivalent til "beste blogg"-stempelet, men tror hederen skyldes at hun skriver personlig og engasjert om både dagligdagse hendelser og politikk.

- Jeg liker å leke med ord, og gjennom Vampus har jeg skapt min egen stemme på nettet, forteller Lunde.

Nylig markerte hun seg i debatten om Muhammed-tegningene. Lunde reagerte kraftig på at de fleste nyhetskanalene vegret seg for å vise karikaturen, og oppfordret derfor alle bloggere om å vise tegninger av profeten. Lunde la selv ut linker til karikaturtegninger på sin side.

- Da mainstream-media sviktet ytringsfriheten, måtte bloggerne ta ansvar, sier Lunde, som mener blogger-fenomenet er et viktig demokratisk verktøy.

- Under den siste valgkampen i USA savnet høyresiden en stemme i mainstream-media. Da ble bloggene deres arena.

Ingen bestemmer

Kun kort tid etter at Lunde hadde lagt ut linker til karikatur-tegningene av Muhammed, kom reaksjonene. Noen til dels svært sterke. Lunde er opptatt av at bloggere må være bevisste på hva de publiserer.

- Man må ikke la seg forlede av nettets tilsynelatende anonymitet, og man må huske at mennesker av alle mulig slag, i alle mulig sinnstemninger leser hva du skriver. Dette må man ha i tankene, både når man kommer med politiske ytringer eller om man skriver utleverende om kjærlighetssorg eller arbeidsplassen, sier Lunde

Hun mener bloggens styrke er den samme som svakheten: Ingen bestemmer over deg. Derfor bør alle bloggere ha Vær Varsom-plakaten i bakhodet når de skriver.

- En god blogger styrer unna løgn og usannheter, samt uthenging av andre. Vanlige høflighetskoder gjelder. Jeg kan sparke ganske hardt politisk, og får harde spark tilbake. Men det er bare moro, så lenge man holder seg til spillereglene. Ta ballen, ikke mannen eller kvinnen, sier Lunde.

Mange der ute

Mange har tydeligvis behov for å uttrykke seg, og med sine egen blogg slipper man til det offentlige rom med sin egen stemme - uten å bli filtrert. Tallene fra rapporten "State of the Blogosphere" viser at veksten er enorm. Hvis denne utviklingen fortsetter, vil antall blogger bli doblet hver 5,5 måned.

- Hver mann sin blogg, kan det virke som. Mange forsvinner imidlertid like fort som de dukker opp, forteller Lunde.

- Men det er mange gode der ute.

(Kvinneguiden kan også tilby blogg finner du ut hvordan du kan skaffe deg en.)

__________________________________________________________________________

Foto: Carl Martin Nordby

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!