Den store, naivistiske blomsten Unikko er selve symbolet på Marimekko, og blomstrer på alt fra gardinstoffer til jakker. Motivet ble designet av Maija Isola i 1964, og det var hennes tekstiler som brakte japaneren Fujiwo Ishimoto til Finland.

- Jeg hadde sett bilder av Marimekkos stoffer i det svenske designmagasinet Forum. Jeg kunne ikke lese, men betraktet fotografiene, forteller Ishimoto på et noe gebrokkent engelsk. Etter 35 år i Finland er finsken langt stødigere.

Glad av god design

Fjujiwo Ishimoto er på besøk i Norge i forbindelse med en utstilling på Finsk-norsk kulturinstitutt. Japaneren har vunnet flere viktige designpriser, og hans tekstiler og keramikk har vært vist på mange separat- og gruppeutstillinger rundt i verden.

Tekstilene som henger på veggen har abstrakt geometrisk design og figurative, naturalistiske motiver. På et av stoffene er det som om sjøen ligger speilblank.

- God tekstildesign kjennetegnes ved at den gjør meg glad, forteller designeren selv.
Eksotisk snø

På jarekanten på stoffene står vaskeanvisningen sammen med navnet Fujiwo Ishimoto. Japaneren har designet tekstiler for Marimekko siden 1974. Totalt har Ishimoto arbeidet fram over 300 mønstre for det kjente firmaet.

I arbeidet lar Ishimoto seg inspirere av tradisjonell japansk design og kultur, men også av den finske tradisjonen og naturen. Hans personlige og mer abstrakte design skiller seg fra den lekne stilen som Marimekko tidligere var kjent for.

- Jeg er inspirert av natur og naturfenomener på ulike årstider. Snø er eksotisk, fastslår Ishimoto en snøfri vinterdag.

Landsens gutt

Han bruker inntil et halvt år på å designe et stoffmønster. Av sine egne tekstiler trekker han fram et svart og hvitt grafisk mønster med kvadrater, kalt "Øyenstikker". Noen streker er tykke, og andre er tynne, og motivet skiller seg fra de mer velorganiserte computerlagde mønstrene ved at det er tegnet for hånd.

Mønsteret ser nærmest grafisk ut, noe som kanskje ikke er så rart, med tanke på at Ishimoto har grafisk design som spesialitet fra kunsthøgskolen i Tokyo. Til tross for at læreren hans anbefalte tekstildesign, på grunn av Ishimotos gode fargesans, valgte eleven grafisk spesialsering.

- Jeg var en landsens gutt, og det var de grafiske designerne som var stjerner. Og jeg ville selvsagt bli en stjerne, forteller Ishimoto leende.

Til slutt fulgte han likevel lærerens råd, og skaffet seg jobb i tekstilindustrien. Han arbeidet i mange år hos en japansk tekstilgrossist som markedsfører blant annet kimonoer.

Keramiker

Ishimoto bedyrer at han ikke er noen praktisk person.

- Jeg tenker verken på puter eller gardiner når jeg designer stoffene, de er bare et stykke tekstil, forteller han.

Litt praktisk sans vitner likevel de store keramikkfatene hans om. Keramikken kom inn i Ishimotos liv i 1989, da han mottok arbeidsstipend for å jobbe i kunstavdelingen på den finske keramikkfabrikken Arabia. Han har hatt et arbeidsrom på Arabia siden den gangen, og tilbringer det meste av fritiden sin her, hvor han lager unike keramikkgjenstander. Ishimotos fascinasjon for leire stammer fra hans hjemtrakter i Japan, som har en århundre gammel pottemakertradisjon.

De store fatene med tynn bunn lager han for hånd.

- Det tar ti år å lære å dreie, mener Ishimoto.

Han ble stjerne også på dette området. Finsk-norsk kulturinstitutt i Oslo viser utstillingen av produktene hans fram til 21. januar neste år.

I samarbeid med Min Bolig

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!