Starcke leiligheter

Vi kjenner det fra klesbransjen, merkevarer koster ekstra. Verdensberømte Philippe Starck har designet leiligheter i København.

Sist oppdatert
Snart står Oslo for tur. Når boligbransjen omfavner begrepet, blir skyhøye priser resultatet. Særlig når man bruker franske Philippe Starck, berømt designguru siden 1980-årene.

Bak beskjedne fasader i Adelgate i København venter 60 luksusleiligheter til priser som er så høye at danskene aldri har opplevd maken. Selv postkassene er spesialdesignet i rustfritt stål og speilglass.

Startet med hoteller

Leilighetene hører til det designorienterte eiendomsutviklingsfirmaet Yoo Ltd. med Starck som kreativ direktør og engelskmannen John Hitchcox som administrerende.

Ideen til konseptet kommer fra John Hitchcox som blir kaldt boligindustriens Prada. Han begynte med å innrede loftsleiligheter i New York og London. Underveis bodde han på hoteller innredet av Starck. Hotellene falt i smak, og han ville gjerne starte et samarbeid.

Først sa Starck nei, men til slutt endte de to på en kafé i Paris, og her ble deres felles konsept født.

- Jeg gikk inn i det fordi jeg har alltid hatt det sånn, at er noe galt, prøver jeg å gjøre det bedre. Jeg er ikke verdens beste designer, men jeg gjør alltid mitt beste, og jeg er et ærlig menneske, sier Starck.

Fire retninger

Det tok Yoo to år å finne den rette bygningen i København, en utslitt industribygning fra 1960-årene.

- Jeg er fullstendig likeglad med hvordan huset ser ut utenfra, kunngjør Starck.

Innendørs kan kjøperne velge mellom fire innredningstemaer: Nature, Minimal, Culture og Classic. Starcks personlige favoritt er Culture. Statistikken viser at kun få kjøper både leilighet og møbler, mens 30-40 prosent kjøper en del av designet.

- Mange mennesker ber ofte interiørarkitekter om hjelp. Resultat er at beboerne får et hjem som overhodet ikke stemmer med personligheten. Vårt mål er å hjelpe folk til å finne seg selv, forteller Starck.

Det skjer ved at de blir presentert for en bunke med biler, blomster og landskaper, og blir bedt om å kommentere dem. Gjennom denne prosedyren skal det være enkelt å finne ut hvilket tema som passer til den enkelte.

- Vi presser aldri folk til å kjøpe. Det er helt ok for oss hvis de sier nei takk, og foretrekker sine egne møbler. De er også hjertelig velkommen til å mikse de fire innredningstemaene, sier Starck.

Planer i Oslo

Hitchcox finner bygningene rundt om i verden. Det kan være gamle pakkhus eller nedlagte brannstasjoner og telefonsentraler. I Tel Aviv har Yoo innredet 300 leiligheter i to 40 etasjes høyhus.

Så langt er 8000 Starck-pregede leiligheter til en verdi av 22 milliarder kroner spredt over hele kloden. Felles for dem alle er at kontraktene blir skrevet under før malingen har rukket å bli tørr.

København-boligene er det første prosjektet i Norden, men administrende direktør for Yoo i Danmark, Richard Millar, har ambisjoner om tilsvarende boliger i Norge og Sverige.

- Både Oslo og Stockholm er interessante områder. Spesielt er den økonomiske situasjonen i Norge sterk, og det et skjer mye innen boligutvikling, særlig i Oslo-området. Vi er allerede i diskusjoner med Oslo-baserte utviklere, så vi håper at det ikke vil ta for lang tid før vi kan tilby Yoo-leiligheter for nordmenn, sier Millar.

Tidligere i år ble konseptet "Icon city residence" i Gamlebyen i Oslo kraftig markedsført som en merkevare som framhever verdier som går hjem hos unge, urbane mennesker. "Be a part of the legend" og "ready to be yours" sa reklamen i brosjyrer og på kino. Konseptet fikk kritisk omtale i programmet FBI på NRK for sine skyhøye priser. En beboer betalte 20 prosent over det som er vanlig for nybygde leiligheter i hovedstaden.

__________________________________________________________________________

I samarbeid med Min Bolig

Denne saken ble første gang publisert 24/11 2005, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også