- Når folk snakker om byer i Polen, går det mest i Krakow og Warszawa. Hvorfor har ikke noen fortalt oss om Gdañsk? Dette må jo være en av Europas vakreste byer, erklærer Marvin Morris, ferierende ingeniør fra Boston, USA.

Sammen med kona Lorinda rusler han langs promenadegaten Dlugle Pobrzeze, som følger elva Motlawa bortover mot den umiskjennelige elvekranen fra 1444, byens mest avfotograferte byggverk.

Kveldssola får det til å gløde litt ekstra i butikkvinduer og gateboder som bugner av gyldne ravsmykker.

- Gdañsk er verdens ravhovedstad. Vi har de dyktigste designerne, det beste utvalget og St. Petersburg som eneste reelle tittelutfordrer, hevder en ung ekspeditrise hos en av gatens mer eksklusive juvelérer.

- Kunstnermiljøet her må være formidabelt, mener Lorinda - med et nyinnkjøpt maritimt maleri sammenrullet under armen.

- Og maten her, særlig sjømaten, den har vært helt fantastisk!

Hanseatisk rikdom

Gdañsk kom med i Hansaforbundet i 1361 og ble en av dets rikeste byer - takket være solide vannveiforbindelser nedover i Euroa. Fordums velstand gjenspeiles i dag i gamlebyens husrader med rikt ornamenterte fasader i kjent hansastil. De kan beundres fra gatenivå, eller ved å klatre opp de 407 trinnene i det 78 meter høye tårnet til Mariabasilikaen. Med rom for 25.000 tilbedere er dette Polens største kirkebygg - og visstnok verdens største mursteinskirke.

Men sier du "Gdañsk" til en nordmann, er det stor sjanse hans indre øye ser en flammende engasjert elektriker med flanellskjorte og hengebart.

Den mannen er selvsagt Lech Walêsa. For 25 år siden ledet han fagforeningen Solidarnosc (Solidaritet) ved byens Lenin-skipsverft, og de tok med sine streikekrav overfor polske myndigheter de første harde stingene som etter hvert skulle få hele jernteppet til å rakne.

I dag er aktiviteten ved verftet minimal. Men et besøk på minneutstillingen rett innenfor Port nummer to, selve nullpunktet for Solidaritet-opprøret, er obligatorisk for enhver med interesse for nyere verdenshistorie.

Starten på krigen

Streikene på 80-tallet var ikke første gang Gdañsk var sentrum for verdenshistoriske begivenheter. Første september 1939, klokken 4:47 om morgenen, startet andre verdenskrig idet skudd ble avfyrt fra panserskipet Schleswig-Holstein mot polske tropper stasjonert ved halvøya Westerplatte. Den ligger seks kilometer fra bykjernen av Gdañsk, og du kan ta en ekskursjonsbåt ut for å beskue monument, museum og ruiner.

Også den ærverdige gamlebyen i Gdañsk fikk hard medfart under krigen. Men i dag er det meste gjenoppbygd, til glede for mengder av turister, ikke minst i høysesongen juli-august.

- Det kommer flere og flere hvert år, forteller Anna, som står og svaier gravid i åttende måned bak skranken på byens turistkontor.

Vi spør henne om det er mange nordmenn blant turistene.

- Vel, vi får nesten fem ganger flere henvendelser fra svensker enn fra nordmenn, forteller Anna etter å ha studert statistikken for inneværende år.

Svenskene har forlengst oppdaget Gdañsk, uten å fortelle det til oss. Ferjeruter både fra Nynäshamn utenfor Stockholm og fra Karlskrona (til Gdañsk' naboby Gdynia) har gjort sitt, og vi registrerer at svenske aviser kan kjøpes langs gågaten Ulica Dluga - som sammen med det tilstøtende torget Dlugi Targ danner den gamle Kongeveien; Traktat Królewski. Her har polske konger paradert på sine visitter opp gjennom århundrene.

Neptun sensurert

I dag er Ulica Dluga fylt med museer, gallerier, bevertningssteder, kunsthandlere og suvenirselgere. Den danner et godt utgangspunkt for shopping, slaraffenliv eller en utforskning av byens severdigheter, og omtrent på midten, rett ved rådhuset som også rommer byens historiske museum, finner du Neptun-fontenen fra 1549. Til glede for fotograferende turister og badeglade duer.

- Gamle Neptun fikk visstnok påmontert sitt strategiske fikenblad i forkant av et pavebesøk, forteller Arild Karlsen, som ofte er i Gdañsk i jobbsammenheng og har fristet mange andre nordmenn til å besøke byen.

Kollega Ole Petter Østerbø overtalte kona til å legge bryllupsreisen hit.

- Gdañsk kan lokke med kultur, opplevelser og latterlig lave priser. En bonus om sommeren er de flotte strendene, spesielt utenfor nabobyen Sopot, skryter Østerbø.

Det beste lokkemiddelet er nok likevel Norwegians nye direkterute mellom Oslo og Gdansk. Selskapet annonserer med priser fra 196 kroner, og en flytid på halvannen time. Det er som om jernteppet, og streikene på Lenin-verftet, tilhører en fjern, fjern fortid.

__________________________________________________________________________

Foto: Ingvald Bergsagel

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!