I flere tiår har hvilestolen vært et viktig eksportprodukt for norske møbelprodusenter. Nyeste hvilestol med kurs ut i verden er Spinnaker, som tar utgangspunkt i seilets naturlige bue. Spesielt interesserte kan få sydd om gamle seil til bæreduk i stolen, og slik kunne hvile i gamle minner. Standard er imidlertid i kanvas, men stolen kan også leveres med ny karbon- eller seilduk. Bæreduken har karbonspiler som i et moderne seil.

Med en bærekonstruksjon av stål bryter stolen med det vante fra Hødnebø. Her finnes ikke treverk, og uttrykket er utpreget moderne. Møbelet har løse puter, som enkelt kan byttes ut eller trekkes om.

Stolen er designet av Linda Steen og Lena Axelsson ved Scenario Interiørarkitekter MNIL, og utviklet i samarbeid med Hødnebø. Det har tatt tre år å utvikle stolen, og Spinnaker er dermed Hødnebøs mest omfattende designprosjekt.

- Vi ville lage en vakker stol med god komfort. En typisk hvilestol er ingen estetisk nytelse, mener Dag Olav Hødnebø, medeier i Hødnebø.

Hødnebø har ikke tidligere vært på eksportmarket, og utreder nå mulighetene for dette i samarbeid med Innovasjon Norge.

- Vi ønsker å nå eksportmarkedet i både Europa og Amerika med Spinnaker. Spesielt hovedstedene i den gamle Østblokken er et godt marked for kostbare møbler med en høy grad av design, sier Hødnebø.

Haukestol

En annen ny norsk hvilestol er Hawk fra Vatne Møbler. Den er laget av den kjente møbeldesigneren Olav Eldøy, og har svart hud og formpresset nøttetre. Vatne skal stille ut stolen Hawk på den internasjonale møbelmessen i Köln på nyåret i 2006.

- Vi har store forhåpninger til eksport. Ulempen er at vi er små, det er derfor enklere å lage møbler enn å markedsføre dem, vedgår Per Arne Sæter, daglig leder i Vatne.

Japansk designer

Stolen TOK fra Stokke ble lansert i mai og er designet av den japanske designeren Toshiyuki Kita. Kita er blant de etablerte stjernene på den internasjonale designhimmelen. Han har arbeidet for flere internasjonale møbelprodusenter og deler tiden mellom Milano og Osaka.

Stokke har har lenge vært kjennetegnet av møbler som innbyr til bevegelse, mange designet av Peter Opsvik. Kita har også profilert seg sterkt som tilhenger av dynamiske og aktive sittestillinger. Dette er også bakgrunnen for at Stokke ønsket å samarbeide nettopp med Kita.

Stokke er allerede store på salg til utlandet, og eksport utgjør 96 prosent av omsetningen.

- Våre hvilestoler selges til alle vesteuropeiske land, USA og Japan. Alt tyder på at stolen til Kita skal ligge på samme eksportandel som de andre møblene, sier Monica Alnes, marketingsjef i Stokke.

Norway Says

Knut Skoe, informasjonssjef i Møbelrådet, mener de nye sittemøblene befester Norges posisjon som produsent av gode hvilestoler.

- Disse nye stolene skiller seg fra mange av de kjente hvilestolmodellene fra norske produsenter, fastslår han.

Hvilestoler er ved siden av madrasser den eneste møbeltypen Norge er nettoeksportør av.

- Hadde det ikke vært for Ekornes' imponerende suksess, ville "netto-bildet" vært entydig svart, tilføyer Jan R. Stavik, administrerende direktør i Norsk Designråd.

Lenge var Stressless-stolen fra Ekornes selve ikonet på norsk møbelindustri. Den originale stresslessen med stålunderstell kom på markedet i 1971, og var selve tv-stolen. Her kunne man legge seg bakover og hvile, og svinge seg rundt til kaffebordet med foten. I 1991 passerte eksporten 100 millioner kroner, og Ekornes ble tildelt Eksportprisen. Eksporten av Stressless har nå passert 1,5 milliarder kroner.

Stavik er opptatt av at norske møbelbedrifter øker sin eksport, og da særlig på grunn av designdrevne, innovative nyskapinger.

- Her har bedrifter som Stokke og Håg vært dyktige lenge, men det blir også interessant å se hva en bedrift som for eksempel L. K. Hjelle får til på eksportsiden, med det spennende samarbeidet de har med designerne i Norway Says, utdyper Stavik.

Han får støtte av Gunn Kristin Mebust, prosjektleder i Insidenorway.no, som er et samarbeid mellom landsforeningen for møbelprodusenter og Innovasjon Norge. Prosjektet har som formål å bygge opp et godt omdømme for norsk møbeldesign i Norge og på eksportmarkedene.

- For at vi skal kunne være konkurransedyktige, må vi finne en måte å skille oss ut på. Vi må tenke på design og produktutvikling, siden vi ikke kan konkurrere på pris, erklærer Mebust.

__________________________________________________________________________

Foto: Paal Audestad

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!