..kan det kanskje hjelpe å sprite opp pulten med festlig, men gjennomført design? Under mottoet "Freedom of expression" har det nyfusjonerte kontormøbelfirmaet EFG Hov+Dokka bedt en gruppe designstudenter lage nyskapende arbeidsplasser.

Basen er arbeidsbordet "EFG Nostra", men i denne sammenhengen er det utsmykningen av basen som er av interesse. Med litt fantasi kan muligens noen av ideene overføres til egen pult.

Hilly

Sjelden har en arbeidspult vært mykere enn "Hilly", designet av Anna Irinarchos og Johanna Strand.

- Vi visste med en gang at vi ville lage noe mykt. Et kontorlandskap er ofte firkantet, strikt og kjedelig i uttrykket, sier designerne.

Sluttresultatet ble en mengde myke moduler - blant annet håndleddsstøtte og hodepute - som er enkle både å feste og flytte. Tiden er inne for power-naps på pulten!

Insektbord

- Det burde være rom for mer variasjon i kontormiljøene, mener Anna Holst som står bak "Insektbord". Designeren synes at man lett kan føle seg litt lammet foran et skrivebord, og ville kontrastere dette med et tema fra naturen. Insekt og krypdyr fikk stå modell, og arbeidsbordet ble lekent, strittende og uregjerlig.

- Disse dyrene er vakre, samtidig som de vekker motstridende følelser. De er fine og ekle på én gang, sier Holst.

Muligens en ambivalens som ikke er helt ukjent i møtet med arbeidsdagens krav?

Arbeidets natur

- Ingenting er som det ser ut til å være. Under det ytre åpenbare, finnes det alltid et annet bilde. Like sant, men ikke like selvfølgelig, klart og tillatt. Jeg tror at begge bilder er like viktige. Personligheten og arbeidsrollen. Effektiviteten og det lekende. Den rotete virkeligheten under det polerte ytre, sier Berit Vinningland.

Hun har designet bordet "Arbeidets natur", der en ryddig glassplate symboliserer arbeidstakerens ytre, mens en plate som ligger under glassplaten, og er full av rot og personlige notater, symboliserer den mer private delen av mennesket.

- Det er først når begge plater er like viktige, at vi ser dybden, sier Vinningland.

Tablemanners

En lignende problemstilling opptar Lisa Widén, som har designet arbeidsbordet "Tablemanners".

- Selv om vi tilbringer mer av vår våkne tid på jobben enn hjemme, er det ikke tillatt å vise sitt sanne jeg på arbeidsplassen. Ikke at noen forbyr det. Jeg tror begrensningen ligger i det fysiske miljøet, sier Widén, som ikke tror "upersonlighets-problemet" blir løst av at man setter opp et foto av familien sin på pulten.

- Jeg ville prøve å lage et bord som kunne være min private arena midt i et offentlig rom, sier designeren, som har pyntet med slottslignende tårn og fått plass til en liten seng under bordet.

Skrivebord

- Jeg har laget et skrivebord som man bare kan skrive på. Med hånden, sier Carl-Henrik Wrethman, mannen bak "SKRIVEbord".

Han mener at man ibalnt bør kjenne fysisk hva man holder på med slik man kjenner blyanten i hånden når man skriver.

- I dag finnes alle mulige hjelpemidler, fra datamaskiner til ergonomiske musematter. Jeg tror alt utstyret av og til får en anti-produktiv effekt, sier Wrethman.

Designeren tror at litt mer manuelt arbeid kan gjøre det lettere å huske på naturlige, viktige ting som å spise, strekke kroppen, merke tiden som går.

__________________________________________________________________________

I samarbeid med Min Bolig

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!