Lukk øynene og tenk sovesova. Sannsynligvis ser du for deg en sofa i mønstret trekk som nærmest har grodd ut av furuveggen. Ikke spesielt pen å se på. Ikke spesielt enkel å re opp. Men nå er interiørarkitektene i ferd med å snu opp-ned på hele konseptet. Det som var en døll bastard er blitt en kul hybrid.

- Det er nesten som om markedet skriker etter moderne sovesofaer produsentene har klart å lage det, sier Gunn-Helen Øye i Prognosesenteret.

Ung målgruppe

Nordmenn er ikke bare blitt mer opptatt av design, vi bor også annerledes. Mange unge kjøper leiligheter i stedet for å leie. Nye boligkonsepter er tilpasset studenter uten fet sparekonto. Mange lever alene. Små boliger er vanlig. Sovesofaen spiller en takknemmelig rolle. Seng om natten. Sofa om dagen. Og svært plassbesparende.

- Mange boligkonsepter baserer seg på små leiligheter. Det er rett og slett ikke plass til store senger og sofaer. Her kan en sovesofa løse problemet, kommenterer Gunn-Helen Øye.

For ikke lenge siden begynte enkelte sovesofa-produsenter å designe spesielt for ungdom. Innovation var tidlig ute med å spesialisere seg, og det danske selskapet gjør det også bra Norge. Sovesofa har appell hos ungdom som bor hjemme og gjerne vil ta vennene med seg på rommet i stedet for stua. Når de flytter, tar de gjerne med seg sovesofaen til sin første hybel.

- Ungdom er en viktig målgruppe, bekrefter Monica Rostad, sortimentsutvikler i Bohus. - Vi kommer med mange spreke ungdomsmøbler framover. Riktig design er et viktig element.

Salgskurvene viser at studenter er en av de viktigste kundegruppene.

- Vi har stor pågang ved skolestart, og tror vi vil se en stor vekst i år. Dette er første gang vi satser på markedsføring av moderne sovesofaer for ungdom og studenter, og vi er spent på hvordan dette vil slå ut på salget, forteller Rostad.

- Ungdom både skaper og fanger trendene raskt. De følger veldig med om dagen, og vet hva som er moderne på farger og uttrykk.

Moden moderne

Mens ungdom er i ferd med å få sitt, er situasjonen en annen for de over 35 år. De ønsker god design, uten å framstå som forvokste ungdommer. Kanskje vil de ha en større sofagruppe med sovemulighet. Eller mer minimalistisk design.

- Her er det et stort tomrom i markedet. Det er ikke gitt at en nyskilt 42-åring vil ligge på en hip futon-seng fra Innovation, bemerker Gunn-Helen Øye i Prognosesenteret.

Hun synes det er rart at møbelprodusentene knapt har registrert behovet i markedet.

- De nye boligkonseptene er mindre, flere bor alene og de unge kjøper egne boliger tidligere enn før. Likevel klarer ikke produsentene å ligge i front. De henger etter, mener Øye.

Man må til Danmark for å finne produsenter som allerede har begynt å lage sovesofaer for flere enn de aller yngste. Danske Softline satser friskt i alle retninger. De er representert i hjemlandet og i Sverige, og planlegger å starte opp i Norge i løpet av høsten.

- Vi retter oss mot alle, fra den unge pike til den eldre mann. Vi øyner store muligheter, og synes å se at hele verden skriker etter noe nytt, forklarer Finn Sørensen, direktør i Softline.

Også hyttefolket er en åpenbar målgruppe for moderne sovesofaer:

- Mange nordmenn tenker nytt når det gjelder hytteinventar, sier Lisbeth Hovden Nilsen, markedssjef i Hovden møbel.

- Sovesofaer gir en fin mulighet til å ha flere overnattingsplasser - uten å kompromisse verken på plass eller på design.

__________________________________________________________________________

I samarbeid med Min Bolig

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!