Kurslederen sa at et lite tips til hva vi kunne sette som mål var å ta det vi har gått ned til nå, gange det med to og så trekke fra en. For meg vil det altså bli (3,8*2)-1 = 6,6. Det vil si at jeg skal prøve å gå ned rundt 2,8 kilo på de ukene som er igjen, og da vil jeg endre opp på akkurat 80 kilo ettersom jeg veide 86,6 første kurskveld. Må si at det da hadde vært artig å lande rett under 80, slik at vekta starter på ett sjutall i steden for åttetallet...

En ting som er sikkert er at det er veldig motiverende med denne runden vi tar hver uke der kurslederen forteller hvor mye hver enkelt av oss har gått ned siden sist. Noen har stått omtrent i ro pga ferietur, at de har vært syke eller at de har vært i store festlige lag i helgen og derfor spist mye fet og kaloriholdig mat. Andre har virkelig tatt av en hel del, men snittet er vel på rundt 1,4 eller noe tenker jeg. Noen av de jeg går sammen med har jo gått kurs tidligere også, slik at de nå har gått ned både 10 og 20 kilo til sammen, det er virkelig motiverende å se at det fungerer så bra!

Vi snakket endel om ernæring og kosthold i dag, kurslederen forklarte bla. om forskjellen på fet og mager fisk, hun fortalte om karbohydrater og vitaminer. Kort fortalt er det vikig at man får i seg litt av alt, men i rett mengde i forhold til hverandre. Når vi får i oss litt karbohydrater i hvert måltid, feks fra brød og poteter, får kroppen den nødvendige energien den trenger for å fungere optimalt. Hvis vi også spiser regelmessig holder blodsukkeret seg stabilt gjennom hele dagen og vi får overskudd og energi til å gjøre det vi vil. Kurslederen anbefaler oss også å ta tran eller trantabletter, for på den måten får kroppen i seg masse vitamin D og omega-3 fettsyrer som det ellers er vanskelig å få i seg nok av.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!