Madonna mobiliserer

"We've only got 4 minutes to save the world" er Madonnas nye hit-refreng. Hun bevilger seg litt mer tid – sju dager – til å lage revolusjon i popbransjen.

Sist oppdatert
Mandag 28. april kommer Madonnas nye album, "Hard Candy", i platebutikkene.

Men allerede uka i forveien kan millioner av mennesker verden over ha klart å tilegne seg musikken. Uten noe snusk. De får som kunder hos Vodafone, verdens ledende mobiloperatør, en eksklusiv tilgang til sju av låtene fra "Hard Candy".

- Et vannskille i musikkhistorien, mener Jakub Hrabovsky, talsmann for Vodafone International.

- Aldri før har en global superstjerne valgt å lansere et album eksklusivt for mobil. Så langt har dette bare skjedd med enkeltstående låter, understreker Hrabovsky.

Vinn-Vinn

Vodafone er en gigant både på mobiltelefon- og musikkmarkedet. Målt i omsetning er de verdens største mobilaktør. Selskapet har mobilkunder i 25 land, som Storbritannia, Tyskland, Italia og Spania, mens USA er et av de 40 andre landene hvor Vodafone har sterke eierinteresser i ledende mobilselskaper. Norske mobilkunder går imidlertid glipp av følgende:

* Hver dag den siste uka før "Hard Candy" slippes løs i platebutikkene - inkludert de digitale - vil én og én låt kunne lastes ned i 24 timer.

* I tillegg kan Vodafone-kundene like eksklusivt få kjøpe ringetoner, ringback-toner, SMS-toner og en Timbaland-remix av "4 Minutes"-singelen, som allerede er blitt en global monsterhit.

Hva må et mobilselskap egentlig betale for et slikt historisk scoop?

- Vår avtale med Madonna er selvsagt en forretningshemmelighet, forteller Jakub Hrabovsky.

Men noe kan talsmannen bekrefte: Vodafone vil massivt annonsere for Madonna-lanseringen overalt hvor de har kunder, både på TV, radio, internett, mobilnett, presse og svære billboards.

Man skal ikke se bort fra at Madonna selv betrakter dette som en vinn-vinn-situasjon. Hun har gjennom alle år vist en helt egen teft både for forretninger og publisitet.

- Mobil er blitt en ekstremt effektiv salgskanal den siste tiden. Det finnes langt flere mobiltelefoner enn mp3-spillere i verden, og betalingen er enklere via mobil enn web - siden man slipper å styre med kredittkort, påpeker Klaus-Martin Sørland, sjef for innhold i TelenorMobil.

- Derfor gjør nok Madonna noe smartere her enn bare å selge ansiktet sitt til Vodafone. Hun har også tidligere vært innovativ i å eksperimentere med nye distribusjonskanaler: Singelen "Hung Up", som var en forsmak på hennes foregående album, var for eksempel kun å få hørt som ringetone i 14 dager før hele låten dukket opp på radio, bemerker Sørland.

Hva med Norge?

Også her i landet begynner platebransjen så smått å prioritere mobil som salgskanal.

- Vi lanserte "Do You Do You Dig Destruction", singelforsmaken fra det siste Turboneger-albumet, 14 dager før låten kunne høres på radio og en måned før den var i platebutikkene. Kurt Nilsen valgte samme taktikk for singelen "Push Push", mens Morten Harket nylig gjorde "Dark Space" eksklusivt tilgjengelig for mobil nedlastning, forteller Sørland.

- En annen tendens er at artister som Madrugada, Elvira Nikolaisen og Ingrid Olava har gjort bonusspor tilgjengelige kun for mobil, altså låter du ikke får med hvis du kjøper deres nye album i CD-format, tilføyer han.

De digitale salgsstatistikkene viser at det selges flere enkeltlåter fra mobil enn fra nett, mens situasjonen er motsatt for hele album. Men nå som folk begynner å få bedre mobiltelefoner, båndbredden øker og Madonna er med på å markedsføre mobilen som salgskanal, ligger det an til økt salg av hele album fra mobil. Da er det betimelig å spørre:

- Hvor snart kan vi få se den første norske popstjernen som lar sitt nye album, eller store deler av det, bli tilgjengelig for mobil nedlastning før det kan kjøpes via andre salgskanaler?

- Hvis artisten er riktig og vi kan tilby tilstrekkelig markedsføring, ser jeg ingen grunn til at ikke dette snart kan skje, sier Klaus-Martin Sørland.

- Madonna-ideen er nemlig så god at vi lett kan få lyst til å kopiere den, tilkjennegir han.

- Denne typen lansering kan være verdt å vurdere også for norske artister. Vel å merke hvis vi føler vi får tilstrekkelig igjen for det, sier Håkon Normann, Digital Account Manager ved norgeskontoret til Warner Music - Madonnas plateselskap gjennom alle år.

- Men vi har ikke diskutert dette seriøst for noen av våre utgivelser i 2008, understreker Normann.



Denne saken ble første gang publisert 17/04 2008, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også