Hemmeligheten bak min suksess

Colbie Caillat (22) ble først en megahit på MySpace, deretter slapp hun sin debut-CD og solgte i millioner. Men hvor viktig er egentlig MySpace?

Sist oppdatert
- Mange treff på MySpace er heller et mål på suksess enn årsaken til suksessen, hevder Andrew Dubber (40), forsker i Music Industries ved Birmingham City University i England.

Under årets by:Larm i Oslo (21.-23. februar) skal Dubber dele sin kunnskap om hvordan nye artister kan bruke Internett smart for å bli lagt merke til. Dette skjer i en tid der platebransjen - både internasjonalt og i Norge - knapt våger å satse på nytt talent. MySpace og YouTube har dukket opp som kjærkomne utstillingsvinduer for ukjente band som vil opp og fram. Men der Colbie Caillat snart passerer 20 millioner treff på sin MySpace-side, sliter de aller fleste håpefulle med å få oppmerksomhet. Enten de lager bra musikk, eller ikke.

- Vi har hørt om Arctic Monkeys, Lily Allen og enkelte andre som har slått igjennom via MySpace. Eller rettere sagt: PR-apparatet rundt disse artistene sørget for at alle medier og radiokanaler fortalte historien om MySpace-suksessen deres. Dette bidro til at publikum begynte å strømme til konsertene, og da de slapp sine debutalbum, var interessen allerede blitt enorm, påpeker Dubber.

- Men ikke gi MySpace hovedæren. Både tradisjonelle plateselskap og penger var involvert!

mp3-blogs

Folk som ikke har anledning til å høre Andrew Dubbers by:Larm-forelesning, kan studere e-boken "The 20 Things You Must Know About Music Online", som er gratis nedlastbar fra www.newmusicstrategies.com. Blant Dubbers viktigste råd er å skaffe seg en webside som er veldesignet og hyppig oppdatert, alliere seg med andre kreative sjeler, gjøre flest mulig mp3-filer tilgjengelig for gratis nedlastning og prøve å slå an hos de nye opinionslederne - mp3-bloggerne.

- Det finnes mp3-bloggere innen alle musikalske sjangrer. Mange av dem når ut til tusenvis av musikkfans, derfor kan anbefalingene deres ha vel så stor effekt som radiolisting eller hype i media, mener e-forskeren.

- Husk at enhver person man kommer i kontakt med på nettet potensielt kan være med på å spre musikken din til resten av verden. Denne muligheten bør du få mest mulig ut av, understreker Dubber, som pleier å utdype dette for alle musikere som følger hans forelesninger - også under by:Larm.

Co-op

Selve nøkkelen her er å få mest mulig igjen for minst mulig penger. Å alliere seg med filmskapere, webdesignere og andre kreative sjeler kan da være lønnsomt for alle parter. Bytte tjenester. Inspirere hverandre. Bygge en lokal, kreativ scene. Ifølge Andrew Dubber skjer det store ting på små steder i England for tiden; kollektive miljøer som jobber sammen og drar nytte av hverandres talenter.

Men det samarbeides da også godt rundt om i Norge. De nye kritikerfavorittene Lukestar - som spiller under by:Larm - er et strålende eksempel:

- I en bransje hvor det er lite penger å tjene og veldig dyrt å hyre proffer, er det bra å ha kompiser å dra nytte av, og gi gjentjenester. Noen av oss er musikere, noen er filmmakere, noen er fotografer, og så videre. Vi har kjent hverandre i mange år og skjønner nå at vi har bygd oss opp til å bli en sterk gjeng, forteller Lukestars frontmann, Truls Heggero (26).

Eksempelvis er Lukestars video til hitlåten "White Shade" regissert av Mads Hornsletten og Jørgen Johansen, to kompiser som også har laget morsomme YouTubes-snutter for bandet.

- Det ligger i kortene at vi gjerne kvitterer med å lage filmmusikk for dem, sier den dobbelt by:Larm-aktuelle Heggero. Han skal nemlig også vise seg fram med sitt andre band, Truls & The Trees - og synge sin karakteristiske falsett gjennom hele fem konserter i løpet av de tre dagene.

Denne saken ble første gang publisert 18/02 2008, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også