Din nærmeste reparatør

Når mobilen, iPoden og pc-en svikter, finner du hjelpen der den er nærmest: På nettet.

Sist oppdatert
"Am I going crazy?" spør en bruker på fixya.com etter at mobilen hans tilsynelatende har begynt å leve sitt eget liv.

De fleste har vel kjent frustrasjon bygge seg opp til aggresjon for til slutt å ende i desperasjon når pc-en plutselig har lyd, men ikke bilde, tv-en har bilde, men ikke lyd, og mobilen ikke ser ut til å ha noen av delene.

Men i stedet for å ringe naboer, venner, familie og kolleger, som sannsynligvis vil bidra mer til forvirring enn forløsning, kan du gå dit hvor den ypperste ekspertisen er samlet, nemlig internett.

Eksperthjelp

- Uansett hva du lurer på, får du hjelp på nettet. Du finner folk med de særeste interesser og kompetanseområder, det er bare å lete, sier testansvarlig i Hardware.no, Rolf Wegner.

Datanettstedet Hardware.no har et stort og aktivt brukerforum, med 130.000 registrerte medlemmer og rundt 10 millioner innlegg. Av interesse for frustrerte brukere er for eksempel forumet "Maskinen fungerer ikke", med undertittel: "Her kan du stille spørsmål om pc-problemer som du ikke har den fjerneste anelse om hva kommer av."

- Jeg vil tro de beste sidene å finne svar på, er de utenlandske sidene som er dedikert til akkurat det merket. Selv pleier jeg stort sett å bruke en søkemotor, og søke etter problemet der, sier Wegner, som likevel ikke har altfor stor tro på folks evne til å reparere datamaskinen selv.

- Maskinene er blitt så kompliserte at de fleste komponentene ikke kan fikses uten spesialutstyr.

Men løsningene kan også være enklere enn du kunne drømme om.

"Må si det er lett å reparere LCD-skjermer, bare å dunke og slå litt så er alt i orden! Har gjort det på flere skjermer", anbefaler en bruker på Hardware.no.

Selv om andre tørt bemerket at det enkle ikke alltid er det beste, og at en mer varig løsning på problemet ville være å lodde om igjen loddepunktene til trafoen og andre kretser med større loddepunkter.

Hverdagsproblemer

Å reparere en datamaskin kan kanskje være for spesielt interesserte, men det finnes selvfølgelig også nettsider som tar for seg alt fra nødvendige husholdningsapparater til mer unyttige duppeditter.

Fixya.com er et godt eksempel. Nettsiden ble startet av en israeler som flyttet til USA, i frustrasjon over at de elektriske artiklene hans ikke virket i det nye hjemlandet, og at hjelpen som var å få fra produsenten, var mangelfull.

Etter noen timer på nettet hadde han fått løst de fleste av sine tekniske problemer.

På Fixya.com er spørsmål og svar gruppert etter produkttype, merke og modellnummer. Et kjapt blikk på forsiden viser problemstillinger som vaskemaskin som ikke vil sentrifugere, stumt bilstereoanlegg og skifting av dør på mikrobølgeovn.

På nettet kan du også finne sider som selger brukte deler, eller søke opp folk som kan reparere dine duppeditter til en akseptabel pris.

Ødelagte iPoder har for eksempel frustrert mange. Garantitiden har gjerne vært kort, og bare det å bytte batteri kunne koste mer enn å kjøpe spilleren ny.

Men det var før nordmannen Eirik Kvisli påtok seg oppdraget, startet iPodbatteri.no, og nå driver fulltid som iPod-reparatør med kunder over hele landet.

Kvalifisert svar

Er du redd for at rådgiverne på nettet er omtrent like kompetente som den bedrevitende kollegaen på jobben, finnes det sider som sørger for at det formelle er i orden.

På nettsiden ITpro.no har brukerne i supportforumet en cv hvor du kan sjekke personens kompetanse, erfaring og innsatsvilje. I tillegg får alle brukere som gir gode svar, såkalte ProPoeng.

- Hvem som helst kan svare på spørsmålene som legges inn, og den som svarer, får poeng etter om innlegget kan karakteriseres som pekepinn, løsning eller fullstendig guide. De med flest poeng hver måned, vinner premier, forklarer redaktør i ITpro.no, Frank Aune, som mener løsningen fungerer godt.

- Folk blir motiverte, og du får raskere og bedre svar. De fleste som svarer, har peiling, og skulle noen komme med et klønete svar, blir de fort rettet på, sier han.

Brukeren som oppnådde flest poeng i fjor, bidro med over 6000 godt forklarte svar, 2000 løsninger og 500 pekepinner.

Med en slik cv burde det være gode muligheter for at også du kan få svar på dine spørsmål.

Netthjelp:

  • Hjelperdeg.net - Tips og brukerveiledninger for pc-relaterte emner.

  • Itpro.no - Har supportforum hvor folk stiller spørsmål og gir svar innen ulike it-relaterte emner som maskinvare, operativsystem og spill.

  • fixya.com - Gir råd om hvordan man fikser de fleste problemer knyttet til elektronikk og forbruksartikler, fra vaskemaskiner til mp3-spillere.

  • pdaparts.com - Tilbyr deler til PDAer - og instruksjonsvideoer til hvordan delene kan byttes ut.

  • pc-hjelpen.com - PC-hjelpen gir svar på spørsmål om blant annet installering og oppgradering av pc-en og problemer med tilbehør som printere. Enten i forumet eller på mail, helt gratis.

  • Dinside.no/data/tips-rad/datadoktor - Her kan du lese hva "datadoktoren" har svart på spørsmål om blant annet datamaskiner, kameraer, mus, tastatur, skjerm, skrivere og spillutstyr.

  • Eksperthjelp.no - Nettstedet har samlet ulike rådgivere innen mange temaer, deriblant data og internett som gir svar via telefon eller e-post. Tjenesten koster penger.

  • Technologyguide.com - Samleside for en rekke nettsider som tilbyr guider, nyheter og produktanmeldelser. Har egen side for blant annet digitalkameraer, laptoper, PDAer, pc-er og klokker. Alle har forum med egen hjelp-seksjon.

  • Notebookforums.com - Klikk deg inn på ønsket laptop-merke, og finn forhåpentligvis svar i det respektive forumet.

  • avsforum.com - Forum for tv-er, hjemmekinoanlegg, dvd-spilllere, stereoanlegg o.l.

  • Highdefforum - Forum for HDTV.

Denne saken ble første gang publisert 27/11 2007, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også