De gavene man blir mest glad for, er ofte de folk har laget selv. Skjerfet de har strikket i sene timer foran tven, den hjemmelagde konfekten, og det innrammede bildet de har brukt lang tid på å velge ut.

For de som ikke har tid til å strikke sokker til hele familien, finnes det enklere former for egenproduksjon. På Build-A-Bear-butikken på Sandvika Storsenter i Oslo er Morten Brynjulf Olsen i ferd med å lage sin egen førjulsgave. Bamseskinn velges ut, fyll stuffes i, hjertet dyttes på plass, lyd legges til, klær velges ut og til slutt erklæres navnet stolt:

- Babybamse!

Opplevelse

- Konseptet er opprinnelig amerikansk, men har blitt veldig populært også her. Ettermiddager og helger er det gjerne kø, sier assisterende butikksjef på Build-A-Bear i Sandvika, Lene Marie Engelstad.

I fjor åpnet den første av bygg-din-egen-bamse-butikkene i Norge, og i høst åpnet to nye.

- For barna er det en opplevelse å være med på å skape sin egen bamse. Men vi har mange voksne kunder også, alt fra utdrikningslag til forelskede par som vil gi bamser til hverandre, sier Engelstad.

Og Rudolf er selvfølgelig allerede på plass i hyllene, for de som vil lage sin egen versjon av han.

Individualitet

Det er ikke bare bamser folk ønsker i spesialtilpasset versjon. Stadig flere svarer stolt at de har designet den selv når man kommenterer den fine veska, de kule sneakersene eller den morsomme trøya.

- Vi ser at interaktive og spesialtilpassede julegaver er blitt mer populært. Det kommer noe nytt hvert år, og folk ønsker jo å gi unike gaver, sier informasjonssjef i Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon, Jarle Hammerstad.

Trenden er drevet av ønsket om individualitet, og muliggjort ved rimelig masseproduksjon av personaliserte produkter. Utvalget er enormt. På nettsiden "Customize Your Life" finner du for eksempel over tusen ulike produkter som kan tilpasses dine ønsker.

Fordelen er klar, til den som har alt, burde det være et trygt valg å gi noe som det garantert ikke finnes maken til.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!