Med smått og stort er King filmatisert over 100 ganger i løpet av karrieren. Ingen moderne skribent kommer i nærheten. Vår egen Kjell Ola Dahl, som har oversatt sentrale King-verk til norsk, har flere ideer om hvorfor.

- For det første er hans forfatterskap digert. Det er mye å ta av og spenner over et digert register av tema, sier Dahl.

- Dessuten skriver King ofte om emner som trigger fantasien, enten han flørter med det overnaturlige eller bare vrir og vender og lager "tricky plots". Man må også huske at de første filmatiseringene av bøkene hans var svært vellykket. Det er noe som heter at suksess avler suksess, fortsetter Dahl og trekker særlig fram "Carrie" (1976) og "The Shining" (1980).

Novellene

Selv om han har tallrike bestselgende romaner bak seg, har Kings kortprosa ikke minst en tendens til å havne på lerretet. Norgesaktuelle "1408" (premiere 30. november) er basert på en novelle, slik kritikerslagerne "Stand by Me" (1986) og "Frihetens regn" (1994) var det.

- Korte stykker er attraktive for filmskapere fordi det gir dem bevegelsesfrihet, sier King selv til USA Today.

- "Dette kan vi spinne videre på," tenker de da. "Dette kan vi bygge ut."

Den svenske "1408"-regissøren Mikael Håfström bekrefter påstanden overfor samme avis.

- Hvis du har 300 sider å bryne deg på, må du droppe mye og gjøre mange ofre. Vi vender stadig tilbake til Stephen Kings evne til å gi masse informasjon på veldig liten plass. Den er det lett for instruktører og manusforfattere å utvide.

Dollar-baby

Noe av populariteten skyldes Kings "Dollar Baby"-regel, som lar filmdebutanter bruke historiene hans for en symbolsk sum så lenge rettighetene tilbakeføres til ham. Eksempelvis kom Frank Darabont, mannen bak både "Frihetens regn" (1994) og "Den grønne mil" (1999), godt i gang med adaptasjonen av "The Woman in the Room" i 1983.

- Jeg fikk min sjanse. Dette er min måte å gi andre en mulighet på, sier King, som forholder seg til Hollywood-maskineriet med frydblandet skrekk.

- Det er som å sende et barn på skolen. Du håper det gjør det bra og ikke blir full eller utvist. Men i siste instans er det ikke mye du kan få gjort med det.

I "1408" spiller John Cusack den profilerte skribenten som blir fanget i et hjemsøkt hotellrom. King synes han kom brukbart fra oppgaven.

- Jeg synes det er en veldig skremmende film, og det er ikke et ord jeg bruker ofte. Den prøver faktisk å få publikum inn i et usikkerhetssenter i hjernen. Den leker med virkelighet på et vis som er veldig ukomfortabelt. Jeg likte den riktig godt.

Grelle eksempler

Da er tilløpene til føljetonger et mer tvilsomt kapittel. Dem unngår King for enhver pris i dag, da han mener de representerer "en følelse av å gå rundt med dopapir på skoene".

- Folk kommer og forteller meg: "Stephen, det der var virkelig et stykke søppel." Og jeg svarer: "Jeg visste ikke engang at det var laget."

Grelle eksempler er "Children of the Corn"- og "Sometimes They Come Back"-seriene.

- I det store og det hele er det ikke alltid filmatiseringene lykkes, mener Kjell Ola Dahl.

- Min favoritt er nok "Misery", der en forfatter virkelig møter tilhengeren fra helvete. Den forsmådde leseren spilles av Kathy Bates, som fikk Oscar for prestasjonen.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!