I år er julen lang og det finnes som alltid mange fristelser. Vi viser deg hvordan du fremdeles kan holde dagene sunne og unngå trangere klær på nyåret.

Mer fisk

For å slippe å legge på deg i julen, skal du forsøke å spise mest av den sunne maten. Dette høres utrolig vanskelig ut, særlig julen stort sett bygges rundt tradisjonell, fet mat. Men ernæringsekspert Cathrine Borchsenius mener absolutt ikke at du skal styre unna maten som har vært tradisjonen i alle år.

- Folk skal selvsagt holde på tradisjonene. Men julemat som kalkun og svinestek trenger absolutt ikke være usunt. Pinnekjøtt er fetere, men et godt tips er å spise mest av grønnsaker for å bli mett på en god måte, sier Borchsenius.

Kostholds- og ernæringsekspert Ingebjørg Moe mener at sjømat er god julemat og oppfordrer flere fiskemiddager i romjulen.

- Flere burde prøve fisk og kalkunmiddager. Selv om ikke dette er det tradisjonelle i huset, er det lurt å putte inn litt fiskemiddager innimellom i romjulen, sier Moe og fortsetter;

- For å få en sunnest mulig middag, er det lurt å tilberede maten i stekeovnen, for eksempel på en seng av grønnsaker, sier Moe.

Sunn forrett

Ingen av de to kostholds- og ernæringsekspertene mener at det behøver å være vanskelig å holde juleferien litt sunnere enn vanlig. Det handler blant annet om å være oppmerksom på når man spiser og hvor mye man spiser hver gang;

- Det er ikke vanskelig å holde julen sunn dersom man passer på at det ikke går så lang tid mellom hvert måltid. Hvis du spiser ofte nok, med mindre enn fire timers mellomrom, unngår du å fråtse når du først spiser, slik er det mindre risiko for å legge på seg, sier Borchsenius.

Moe tror at julemiddagen smaker like godt med litt mer grønnsaker og litt mindre kjøtt.

- For de som spiser pinnekjøtt er det kanskje lurt å spise mindre kjøtt og mer kålrotstappe og andre grønnsaker til. Et godt tips er å lage en deilig forrett først, gjerne en lett fiske- eller skalldyrsrett som fyller magen før hovedmåltidet. Da spiser du deg ikke stappmett, råder Moe.

Begge ekspertene råder folk å komme seg ut på tur så ofte som mulig for å fordøye maten og få nok mosjon.

- En times gåtur hver dag har man lett anledning til i juleferien, sier Moe.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!