- Friluftsliv er blitt mer trendy blant unge. Vi merker en klart større interesse enn før for aktiviteter som brevandring, toppturer og klatring, sier Merete Habberstad i Den Norske Turistforening (DNT).

Foreningen har egne turer for yngre deltakere, med basecamp og utflukter.

- Unge folk på naturutflukter tar med seg noe av backpackermåten å reise på. Øyhopping er byttet ut med fjellhopping, sier Habberstad.

Teste grenser

Forhandlere av turutstyr merker også at yngre folk er blitt mer interesserte.

- Vi ser at det er flere unge som kommer og skal ha seg friluftslivutstyr. Å utforske og oppleve naturen er blitt kult igjen, ikke minst takket være den voldsomme tv-eksponeringen av friluftshelter som Lars Monsen. I tillegg er helse og fysisk aktivitet høyt prioritert hos unge folk i dag, sier Lars Tholstrup i Biltema.

Til tross for navnet er Biltema en av de større forhandlerne av soveposer, telt og liggeunderlag til nordmenn.

- Norsk natur, med mulighet til å teste egne grenser, virker nok mer appellerende på mange unge enn hotellbasseng og parasolldrinker i Syden, sier Tholstrup.

Merete Habberstad i Turistforeningen tror også miljøengasjement har begynt å gjøre seg gjeldende.

- Å benytte naturen er i tråd med idealet om en CO2-fattig ferie. Svært mange unge er opptatt av at ferien skal være kortreist og uten bruk av veldig mye bensin, sier Habberstad.

Lav vekt

Komfort og lav vekt er viktig når unge og andre nordmenn skal på tur, ifølge Biltema.

- Vi vil ha mest mulig utstyr for vekta. For eksempel er det betydelig mer populært med selvoppblåsende liggeunderlag enn de gamle av skumplast. De selvoppblåsende tar ikke mer plass før de blåses opp, men er tre ganger så tykke når lufta er kommet inn, sier Tholstrup.

Biltemas friluftekspert anbefaler unge førstegangsreisende i naturen å avpasse utstyret etter hva slags tur de skal på.

- Ofte er lett utstyr også kostbart. Men om du orienterer deg godt, er det svært mye bra utstyr å få kjøpt også for de litt mindre romslige budsjettene, sier Tholstrup og hinter om at Biltema kom svært så bra ut av det i en soveposetest ''TV 2 hjelper deg'' presenterte nylig.

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!