Danse-Øya

Øyafestivalen tangerer nesten Ibiza i dansbare rytmer i år. Og den neste hovedstrømmen i bølgen kan fort bli norsk.

Sist oppdatert
Justice, New Young Pony Club, Pleasure, The Go! Team, Kim Hiorthøy, Lily Allen, Bonde Do Role, Montée og gode, gamle Primal Scream: Det er dømt til å bli groovy i Oslos Middelalderparken andre helg i august. Legg til klubbkonseptet Øyanatt, og festivalen har sjelden svingt som i år.

- Trender vil skinne gjennom i programmet. Denne gangen gjør det det med dansbar musikk, sier presseansvarlig Jonas Prangerød.

Ny bølge

Mangeslungen og multifasetteret, ja visst - bevisene er desto flere for en ny dansegiv. Ola Smith-Simonsen, også kjent som DJ Olanskii, har fulgt den tett fra sin base i tone- og rytmeangivende London.

- Musikk er som mote - ting går i sirkler og bølger. Oppsvinget har skjedd de siste tre-fire årene - først internasjonalt, så i Norge, sier han.

Jevnlig er han hjemom for å tilby sine og makker Geir "G-Ha" Aspenes' månedlige Sunkissed-skift på Fabrikken ved Akerselva.

- Vi teller 800 gjester hver gang. Det ville vi ikke gjort for to-tre år siden, sier Smith-Simonsen.

Huset falt

Ifølge Olanskii er det ingen tvil om hvorfor folk vil klubbe igjen, et drøyt tiår etter Mette-Marit-generasjonen.

- Grunnen er at det produseres så mye bra musikk, som jo er utgangspunktet for enhver sjanger. Sjangren vil dø når artistene begynner å repetere seg selv. Rundt årtusenskiftet kollapset den tradisjonelle housen fordi den ble for kjedelig, sier han.

Skjønt sjanger - under diskokula er subkategoriene så tallrike at det gjerne koker ned til plateetiketter. Franske Ed Banger har fått mye oppmerksomhet i 2007. Stigende stjerner i familien, og arvtagere til Gaspard Augé og Xavier de Rosnay i hardtslående Justice, er Vicarious Bliss og Mr Flash.

- Vi gjør distortion musikalsk. Vi gjør støy funky, sier primus motor, den tidligere Daft Punk-manageren Pedro Winther, til The Guardian.

Ponnyklubben

I motsatt ende av spekteret troner New Young Pony Club, en avart av det britiske new rave-hysteriet som skjenket oss The Klaxons.

- Før 2000 drev rockerne med sitt og housefolket med sitt. Sånn er det ikke lenger. Hvis det føles riktig, gjør man det, sier Olanskii, som booket inn ponnyklubben til Notting Hill Arts Club allerede i 2003.

Angivelig føles såkalt dub step veldig riktig bak DJ-pultene i sommer. Og der New York i denne sammenhengen karakteriseres som passé, seiler Melbourne opp som en viktig scene, mens Tyskland og særlig Berlin er hovedsetet for den minimalistiske, men likevel utbredte, teknoen.

- Ibiza har òg fått en renessanse, siden de har vært så flinke til å inn over seg den nye dansemusikken der nede, sier Olanskii.

Kosmisk disko

Kanskje trenger vi ikke å se så langt for å spotte "det neste store". Nylig var både International DJ Magazine og Mixmag på norgesekskursjon.

- Kule ungdommer svinger seg til en av de fresheste stilene, en som trekker veksler på historien samtidig som den er framtidsrettet. Kosmisk disko kombinerer spacerock-dynamikk med pulsen fra house, og seks år etter Röyksopp plasserer den Norge i danseuniversets midte, observerer sistnevntes skribent.

Lettere inhabilt bekrefter Olanskii ståa.

- Vi er blitt supertrendy i de riktige sirklene i utlandet, påstår han, og lister opp framgangsrike elektronikanavn som Lindstrøm og Prins Thomas, Todd Terje, Mungolian Jetset og Diskjokke, samt mer etablerte Bjørn Torske og Mental Overdrive.

Mye taler for at Øyafestivalen vil stimulere fram et sett naturlige etterfølgere.

Denne saken ble første gang publisert 01/08 2007, og sist oppdatert 30/04 2017.

Les også