"Jeg ønsket å skape psykologiske rom like mye som fysiske. Å lage rom som teaterscenografi. Å lage rom jeg aldri tidligere hadde sett", skriver Kim Hiorthøy som en velkomsthilsen til alle som sjekker inn på "Pico-Pico", "Redrum" eller "Monday".

Geni

Den norske multikunstneren var forlengst genierklært for sine CD- og bokomslag, musikkvideoer, fotografier og plateinnspillinger, da han takket ja til Hotel Fox' invitasjon om å designe hotellrom. Til sammen tre av de 61 rommene på hotellet er designet av Hiorthøy. Og ingen av dem minner om noe som tilbys av SAS Radisson, Holiday Inn eller noen av de andre store hotellkjedene.

"Én ting kan vi love: Du har aldri sett noe liknende", skryter København-hotellet på sin webside. Og variasjonen er overveldende, fra japansk manga-stil til naturinspirerte fabuleringer, fra djevelrom til "Heavenly Palace", fra forføreriske nattklubbomgivelser til et krypinn som vil ha deg til å føle at du er en liten baby.

Totalopplevelse

"Hvert rom er et individuelt stykke kunst" forklares man på hotelfox.dk.

Men det kreves mer enn bare særegne rom for å kunne kalle seg "verdens mest spennende og kreative livsstilhotell". Trapper og korridorer bør oppleves som noe mer enn rene transportetapper.

Hotellets bar og restaurant bør være omsvermet av byens egne kreative fortropper, for eksempel har Fox blitt populært for sine "funky cocktails" og "innovative og sunne mat". Men det som teller aller mest er kanskje førsteinntrykket - lobbyen.

Hotel Fox vet at de har et ekstra trumfkort her, og understreker det med å bruke denne loungen som frokostsal, i stedet for restauranten. Det som serveres er også langt fra det forutsigbare: ferdigsmurt serranosandwich, jordbærsmoothie, oppkuttet frisk frukt og presskannekaffe. Alt basert på førsteklasses råvarer.

En lørdag morgen summes det på de forskjelligste språk i Fox-hotellets frokostlounge. Gjestene er en broket forsamling - nigerianske ektepar på farmasøytisk kongress, en norsk mor og tenåringsdatter på shopping i Køben, et fransk homsepar i tredveårene, og så videre. Felles for de fleste er at de vet å kle seg, og at de holder seg kledelig lavt i terrenget i loungens kortbente, polstrede, minimalistiske designsofaer.

Den forlatte DJ-pulten i kroken vitner om at her var det fullt av trendy københavnere for noen få nattetimer siden.

Personlighet

- Moderne, urbane mennesker som har reist en del, er kresne og vil bo på hoteller med personlighet. De har god økonomi og er opptatt av interiør, derfor betaler de gjerne litt ekstra for å få ekstraordinære opplevelser. Et hotellrom for dem er ikke bare et sted å sove. De ønsker at det skal føles som deres hjem i den aktuelle byen, det skal gi en trygghetsfølelse man aldri kan finne hos upersonlige kjedehoteller, forklarer redaktør i reisetidsskriftet Vagabond, Anders Wyller.

- Hvordan vil du definere ordet "designhotell"?

- Den opprinnelige betydningen er et hotell som er smakfullt og elegant, sobert i stedet for prangende. Ofte har hvert enkelt rom et individuelt design, kanskje hver sine navn og hver sine farger. Dessverre er begrepet blitt så utvannet de siste fire-fem årene at det kan være frustrerende å søke på Google. Der er det så mange tvilsomme hotellformidlere som sniker i køen, beklager Wyller.

Selv blar han gjerne i Time-Outs reisehåndbøker hvis han skal til en storby og jakter på et designhotell.

- Time-Out har nese for slike hoteller. Et annet tips kan være å sjekke bokserien "Hip Hotels", med egne utgaver for blant annet Paris, London og USA, forteller Wyller.

Nytt norsk

Designhoteller finnes i alle mulige standarder og prisklasser. Fra familiedrevne småhoteller til luksusvarianter tegnet av verdens mest berømte arkitekter. Her i landet får vi 1. august en frisk tilvekst i Grims Grenka, med en uttalt ambisjon om å bli "Norges mest fasjonable hotell".

- Grims Grenka skal tilfredsstille de internasjonale femstjerners-kravene, forteller hotelldirektør og konseptutvikler Atle Hovde.

- Mens vi fortsatt bare var på tegnebrettet, søkte vi opptak i porteføljen til designhotels.com. Det var 300 søkere. Bare åtte kom med, deriblant oss. Vi merker allerede stor etterspørsel fra utlandet, og neste år blir vi godt profilert i Design Hotels' årbok. Der er det mange som ønsker å være, sier Hovde fornøyd.

- Ideen om et designhotell handler for meg om helhet. Ikke bare om møbler eller andre designelementer. Grims Grenka skal være det beste livsstilhotellet i Oslo, med tilleggsdimensjoner som nattklubb, restaurant og spa. Dessverre må vi vente til 1. januar før alt dette er ferdigstilt, men både rommene og den unike takterrassen er klar 1. august, beretter Hovde.

- Hvor mye koster det å sjekke inn på Grims Grenka?

- Fra 1800 kroner og oppover i weekenden for et stort dobbeltrom med frokost. Og fra 2150 midt i uken, opplyser direktøren - vel vitende om at stadig flere både kan og vil betale litt ekstra for en hotellopplevelse som er litt utenom det vanlige.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!