Nordmenn flyr, på tross av klimatilstanden, mer enn noen gang. Bare i løpet av fjoråret var veksten ved Oslo Lufthavn lik summen av de fem foregående årene, forteller informasjonsdirektør Jo Kobro. Denne reiselysten byr på store utfordringer. I tillegg har akselererende terrorfrykt gjort flyingen ekstra komplisert - både for oss som passasjerer og for luftfartsnæringen. Stadig nye sikkerhetstiltak har tidvis gjort det til en tålmodighetsprøve å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen.

- Men i sommer skal det ikke ta mer enn tre-fire-fem minutter å passere kontrollen ved Oslo Lufthavn. Vi har doblet antall sluser fra åtte til 16, opplyser Kobro.

- Rett nok kan det ved spesielle anledninger - eller når det er ekstra mye folk - bli opptil 15 minutters venting, tilføyer han.

Full forvirring

En rekke nye flyselskaper med lavpris-image er hovedårsaken til at nordmenn flyr mer og mer. Det er blitt billigere å fly. Men også mer forvirrende. Hvilke regler gjelder hos hvilke flyselskaper? På hvilke flyplasser?

Det er vel få som veier håndbagasjen sin etter at de har pakket den. Og tidligere skjedde det knapt at noen brydde seg om å sjekke vekten på flyplassen, eller å stoppe deg hvis du hadde med deg et ekstra kolli. Nå er alt blitt mye strengere. Alle flyselskaper har innført begrensninger. De fleste av dem tillater kun ett kolli per passasjer i kabinen - for eksempel en koffert eller en bag - samt noen mindre gjenstander av varierende type.

- Vi godtar håndveske, liten kamerabag og PC-bag, forteller Anne Grete Ellingsen, informasjonsdirektør hos Norwegian.

- Men passasjerene må være oppmerksomme på at ved enkelte flyplasser i utlandet er det kun tillatt med ett kolli. Dette betyr at alt du har med deg inn i kabinen må få plass i ett stykk håndbagasje, påpeker Ellingsen.

I tillegg kan du normalt få med deg ei jakke, et teppe eller et sjal, samt lesestoff, barnemat og taxfree-kvoten inn i kabinen.

Store sprik

Omfanget på håndbagasjen varierer litt fra selskap til selskap. Men hvis du bruker en koffert eller bag som ikke er større enn 55cm x 35 cm x 20 cm, holder du deg innenfor grensene til de mest aktuelle flyselskapene.

Spriket er langt større i antall kilo du har lov til å bære med deg ombord. Der SAS, British Airways og Lufthansa setter grensen ved åtte kilo, lar lavkostselskapet Norwegian deg få ha med opptil 15 kilo.

- Vi har innført dette nye bagasjekonseptet delvis for å få et konkurransefortrinn, og delvis for å gjøre det enklere for kunden, kommenterer Anne Grete Ellingsen.

I tillegg til denne rausheten i kabinen, lar Norwegian deg bringe hele 40 kilo i innsjekket bagasje. Selskapet har imidlertid også nylig innført bagasjebetaling: 25 kroner per kolli utenlands og 27 kroner innenlands.

Flytende regler

På visse måter er det blitt enklere å reise utenlands for den som klarer å pakke alt de trenger i håndbagasjen.

- Innenfor Schengen-området kan du gå rett til utgangen hvis du ikke har bagasje som må sjekkes inn, forteller informasjonssjef i SAS Norge, Thomas Midteide.

- Men utenfor Schengen må du ha sjekket inn for å slippe gjennom passkontrollen, tilføyer han.

Mange av køene på internasjonale flyplasser kunne vært kortere dersom flere passasjerer hadde reist kun med håndbagasje. Men dette er jo blitt en praktisk nøtt etter at folk begynte å bli fratatt

1) Sakser og andre spisse gjenstander

2) Farrisflasker, håndkremer, sjampoer, barberskum og andre tilsynelatende harmløse flytende væsker.

Hva er egentlig lov og hva er ikke lov?

Ifølge Oslo Lufthavns hjemmesider tillates flytende væsker i små beholdere - max 100 ml - som er pakket i flyplassens egne literposer.

- Medisinske hjelpemidler skal ikke regnes som bagasje. Dessuten er barnemat unntatt fra hovedregelen, men vær oppmerksom på at du kan bli bedt om å smake på eller påføre medisinen på huden, bemerker Bjørn Takle Friis, informasjonsdirektør i Luftfartstilsynet.

Han erkjenner at det er en utfordring å få alle securityansatte ved norske flyplasser til å opptre konsekvent.

- Det er viktig at alle tolker reglene på lik måte, understreker han.
Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!