Dårlig søvn er ikke bra - verken for humøret, konsentrasjonen, forholdet eller helsen din, og i følge Folkehelseinstituttet er det kvinner som rammes hardest.

Kjønnsforskjellen er til stede allerede i ungdomsalderen.

Tips mot søvnvansker

Men grunnene til at søvnen uteblir, kan være mange og sammensatte.

Noen ganger kan det være jobbstress og bekymringer som holder deg våken, mens det andre ganger kan dreie seg om mer fysiske ting som gatelys, nabofest og husets kjæledyr som er problemet. En studie av norske studenter fra 2013 fant også at mobiltelefonbruk i sengen var assosiert med økt forekomst av insomni.

 

Ta kontroll over forstyrrelser

Det er mange elementer som kan føre til at du sover mindre eller dårligere om natten, men den gode nyheten er at mange av disse kan du faktisk gjøre noe med - og det før søvnmangelen fører til verken skilsmisse, oppsigelse eller rynkete hud og poser under øynene.

Noen ganger er det faktisk bare noen smarte endringer og grep på soverommet som skal til.

Så slutt å klage over søvnløse netter og trøtte morgener. Slik tar du grep for en god natts søvn:

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!