15 måter å sove bedre på

1. Stå opp til samme tid hver dag

2. Legg deg til samme tid hver kveld

3. Ikke drikk kaffe eller sort te mindre enn 6 timer før du skal legge deg

4. Unngå alkohol eller tungtfordøyelig mat før leggetid

5. Tren regelmessig

6. Skap et sovemiljø med god hygiene

7. Unngå å se på TV i sengen

8. Finn en metode å koble av på slik at du kan håndtere stress

9. Ikke sov på dagtid

10. Prøv å legge deg en time tidligere enn normalt

11. Få minst 30 minutter med dagslys daglig, helst tidlig om morgenen

12. Unngå å være sulten når du legger deg

13. Bruk soverommet til å sove i, ikke til arbeid

14. Ikke se på klokka hvis du våkner om natten

15. Unngå å ta med deg bekymringer og problemer til sengs

(Kilde: Bjørn Bjorvatn, professor)

Enten det nå er stresset på jobben som holder deg våken, lillemann i rommet ved siden av som mener det er helt greit å begynne dagen før klokken 05.00 eller det at du ikke klarer å legge vekk Facebook og Pinterest på sengekanten, søvntyver kommer i mange varianter.

En sen eller søvnløs natt i ny og ne kan de aller fleste klare, men hva skjer når du natt etter natt ikke sover nok?

Jo, du blir trøttere, det sier seg nesten selv. Men visste du at kroppen også har andre måter å vise deg at du ikke sover nok på?

Ulike behov for søvn

Det kan være fort gjort å la seg stresse om man innser at man ikke engang er i nærheten av de anbefalte åtte timer natten når det kommer til søvn og hvile.

Men ikke stress, mener ekspertene.

- Det er klart det er viktig med søvn og å få sove så mye man har behov for, forklarer professor og direktør Bjørn Bjorvatn ved Nasjonalt Kompetansesenter for Søvnsykdommer i Bergen.

- Men søvnbehov er veldig forskjellig fra person til person, og hvor mange timer man trenger å sove hver natt er nokså individuelt.

Søvneksperten forklarer at regelen er slik, at våkner man uthvilt og opplagt neste dag, ja så har man aller mest sannsynlig fått nok søvn.

- Kort søvnlengde og behov for mindre søvn går ofte i familier, forklarer Bjorvatn.

- Så søvnbehovet er nok mest genetisk bestemt.

Våkner du av vekkerklokka hver morgen, føler deg alt annet enn uthvilt, og knapt kommer deg opp av sengen, da kan det imidlertid lønne seg å ta noen grep.

Her er noen av tegnene på at du burde tilbringe noen flere timer i senga om natten:

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!