- Dessverre er det slik at både blunking, krafsing og klåing forekommer mye i denne sesongen, og både single og også gifte personer skrur flørtingen opp noen hakk, sier etiketteekspert og foredragsholder hos Dannelse.no, Reidar Helliesen

På julebord er det mange som bommer stygt  - og ender opp med både fyllenerver og som kontorets snakkis i ukene etterpå.

Trenger ikke oppføre deg som om du er i møte

Kommunikasjonsdirektør Anne-Stine Talseth hos Adecco forklarer at hos noen bedrifter er julebordet en ganske så formell middag, mens det andre steder er full fest.

Julebordet er ikke jobb, og det skal være en både hyggelig og sosial anledning.

- Her må man rett og slett vurdere hvor man jobber og hva som vil regnes som akseptabelt. Men for de aller fleste skal man kose seg og ha det gøy på denne årlige festen, men uten at man glemmer å ha i bakholdet at man faktisk skal møte disse folkene igjen på kontoret mandags morgen.

Helliesen er enig:

- Intensjonen med julebordet er å spre god harmoni på arbeidsplassen og blant kolleger, skape en behagelig atmosfære og nyte et tiltalende måltid uten at man skal være like seriøs som man er på kontoret, sier han.

Unngå seriøse samtaler om jobb

Det kan være fristende å ta tak i Marit fra markedsavdelingen for å snakke om epostene dere utvekslet forrige uke, men julebordet er ikke arenaen mener ekspertene.

- Julebordet er en uformell setting, og dermed hører ikke alvorlig jobbprat hjemme her. Samtaler du ikke kunne eller ville hatt i køen til salatbaren i kantina, hører heller ikke hjemme på julebordet, sier Talseth.

Har du en konflikt med noen, eller en uenighet, er heller ikke julebordet anledningen til å ta det opp mener kommunikasjonsdirektøren.

-  Det kan kanskje være lurt å styre litt unna nettopp den personen - i tilfelle dere får lyst til å diskutere saken. Det samme gjelder samtaler om penger. Lønnsamtaler eller karrieresamtaler hører heller ikke hjemme her.

Karriererådgiver ved Karrierehuset, Mette Ljungquist Marstrander, minner også om at julebordet ikke er en arena hvor man skal ta opp saker en er misfornøyd med, eller baksnakke noen.

- Ikke diskuter lønn, ansettelser  eller ledelsen her. Man vet aldri hvem som får dette med seg eller hvordan mottakeren reagerer på dette. Det er heller ikke smart å komme frem med ideer eller forslag til endring med mindre man er bedt om det.

Pass på språk, antrekk og kroppskontakt

Alkohol kan være med på å løsne opp stemningen. Men for all del: drikk med måte.

- Det er første bud: Ikke drikk for mye. Det er ingen god ide å svekke evnen til å kommunisere, da dette er noe av det viktigste du gjør på julebordet, sier Marstrander.

Karriereeksperten minner også på at man skal holde seg innenfor alles intime og personlige sfære.

- Du skal ikke begynne å klappe folk i håret, klemme eller ta mer på dine kolleger enn du vanligvis gjør på jobb.

Helliesen er enig:

- Vær litt varsom med kroppskontakt som faller litt utenfor håndtrykk og en kjapp klem. Dessverre er det slik at både blunking, krafsing og klåing forekommer mye i denne sesongen, og både single og også gifte personer skrur flørtingen opp noen hakk.

Helliesen mener man fint kan både gi og være komfortabel med å ta mot komplimenter når man er på julebord med kolleger, men at man burde tenke seg om to ganger før man blir mer fysisk enn en vennlig klem.

- Språk og kroppskontakt skal ikke kunne misforstås. Gode håndtrykk, ekte klemmer og elegante kommentarer er fint, og kan ikke tolkes til å bety noe annet. Vær smilende, blid og høflig, det kommer du langt med.

Hold følelsene i sjakk

Alkohol kan få både tunga og følelsene på glid, det har mange - ofte smertelig - erfart. Men sørg for å ha en viss kontroll på julebordet likevel.

- Førjulstiden er en slitsom tid, og dette kan også bidra til at følelsene sitter litt løst når vi endelig kommer oss på julebordet. Men vær varsom. Julebordet og kolleger du tilbringer arbeidsdagen med er ikke stedet for voldsomme følelsesutbrudd, sier Talseth.

Julebordetikette

IKKE SNAKK JOBB: Spis god mat, nyt kvelden og ikke gjør noe dumt. FOTO: Thinkstock

Det samme gjelder om man er i dårlig humør selv.

- Er humøret dryppende tungsindig, bør en sørge for at det ikke ”smittes” over på andre. Det er god takt og tone at vi fokuserer på hyggelige og positive ting på denne typen sammenkomster. Visse samtaleemner skal man nok være forsiktige med. Unngå derfor samtaleemner som kan føre til usikkerhet eller stor uenighet, som politikk, økonomi eller barneoppdragelse, sier Helliesen.

Pass på dette om du er ny på jobben

Om du er kontorets "fersking" og ikke har vært på julebord med jobben før, ja så kan det lønne seg å holde litt igjen.

- Om du er usikker på hvor "stivt" julebordet er, kan det være greit å være litt mer tilbakeholden, i alle fall til å begynne med. Da trenger ikke du være den som drar igang drikkeleker, eller tar første runde med shots. Er du i tvil om noe er greit, så å la være. Uansett er det alltid lurt å være obs på at du er en i jobbsammenheng, selv om det er uformelt.

Og skulle du bomme litt på oppførsel, kleskoder eller etikette, er det bare en ting å gjøre dagen derpå når du kommer inn på kontoret:

Be om unnskyldning til den eller de det gjelder.

Ingen bør grue seg til en fest med jobben. Helliesen påpeker at julebord tross alt er ment som en anledning til å ha det hyggelig sammen.

- Pass på at du bruker sjansen til å prate med folk du kanskje ellers ikke prater så mye med!

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!