Dette er Matro

Mills startet Matro-initiativet våren 2015, for å sette kostholdshysteriet på dagsorden, og hjelpe folk ta tilbake et sunnere og mindre komplisert forhold til mat. Flere lever så sunt at det blir usunt, og for mange er måltidet mer preget av stress, usikkerhet og dårlig samvittighet enn selve maten og trivselen rundt bordet.

Matro handler om å senke skuldrene. All mat trenger ikke være lagd fra bunnen for å være både sunn og god.

Mat- og merkevarehuset Mills er et familieselskap på Grünerløkka i Oslo med røtter tilbake til 1885. Mills produserer matvarer under merkevarene Melange, Mills, Delikat, Soft Flora, Vita hjertego’ og Stryhns.

Les mer på mills.no/matro

- Mat skal ikke være legemiddel, rensemiddel eller skjønnhetsmiddel. Mat skal være til å spise opp.

Det sa helseminister Bent Høie i innlegget sitt under EAT-konferansen for et par år siden. Ifølge Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef hos Mills, kunne det like gjerne ha vært firmaets eget motto.

- Folk er forvirra av alle rådene de får fra media, bloggere og venner. Overalt blir vi bombardert med hva og hvordan vi skal spise, og rådene endrer seg dag for dag. Mat har blitt en faktor som sier noe om hvem du er, og det konstante jaget etter sunnhet kan i verste fall gjøre folk syke, advarer Vederhus.

Han understreker at det aldri har vært mer krevende for folk å samles rundt god mat, og at all uroen rundt måltidene er et stadig økende samfunnsproblem. På bakgrunn av dette lanserte Mills i fjor Matro-initiativet. Et langsiktig initiativ som skal gi en stemme til alle som mener at mat- og kostholdhysteriet har gått for langt.

- Mills har lange tradisjoner med å gjøre det enklere for folk. Målet vårt er at flere skal få tilbake et mer avslappet og mindre komplisert forhold til mat. Vi må ta tilbake måltidet som arena for den gode samtalen og sette selve måltidet i fokus, ikke det som ligger på tallerkenen. Folk trenger matro, men Mills kan ikke skape det alene, forklarer Vederhus.

En viktig samarbeidspartner er derfor psykiater Finn Skårderud og Villa Sult.

Les også: Mills samarbeider med Villa  Sult.

Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef hos Mills.

- Finn har lenge snakket om og tenkt de samme tankene som oss. Mills har lang historie innen ernæringsforskning, mens Finn sitter på den faglige ekspertisen innen det psykologiske og psykiatriske. Sammen representerer vi en tverrfaglig tilnærming til problemet. Å ha faglig styrke i dette prosjektet er viktig for oss, forklarer Vederhus.

Les også: 9 tips til barnas Matro

Hvorfor er vi så opptatt av mat og sunnhet?

- Mat og helse er det som ligger oss alle nærmest. For lite fokus kan ende opp med dårlig helse og overvekt, mens for mye fokus kan føre til bekymring for hvordan vi skal leve. Hos noen blir det en sykdom som handler veldig konkret om fett, salt, sukker og karbohydrater, forklarer Skårderud.

Psykiateren synes ikke det er det minste rart at det lett oppstår forvirring rundt hva som er riktig.

- Det er så mange røster der ute som snakker skråsikkert og gjerne slår i bordet med vitenskapelige artikler, at det er lett å gå seg vill i alle de sikkert velmenende rådene, fortsetter Skårderud.

Han mener vi kan forstå sammenhengen bedre ved å se det hele i et større perspektiv.

- I tidligere tider hadde folk et sett med leveregler, faste måltider og de hadde troen sin. I dag vet mange ikke hva de skal forholde seg til. De lar seg påvirke av dietter, råd om slanking, hvite tenner, er opptatt av fitness og gjør det til sitt livsprosjekt. Kroppen har blitt et slags verdslig tempel og er for mange det viktigste sosiale mediet, påpeker Skårderud.

- I min jobb som psykiater møter jeg mange som har tatt prosjektet helt ut og utviklet spiseforstyrrelser, blitt redde for mat og bruker mat til å kontrollere følelser. Matro-initiativet til Mills er derfor rett i gaten av hva jeg står for, nemlig å løfte blikket opp fra tallerkenen.

Les også: Hvordan kan Mills bidra til Matro?

Matro handler til syvende og sist om hva slags samfunn vi ønsker å gi videre til barna våre.

Psykiater, forfatter, professor og kritiker Finn Skårderud.

Mills har lange tradisjoner for å drive folkeopplysning om folkehelsen i Norge, og vårt samarbeid er gjensidig fruktbart. Til syvende og sist handler det om hva slags samfunn vi ønsker å gi videre til barna våre, sier Skårderud.

Han er ikke i tvil om hva som er det sunneste kostholdet.

- Den beste dietten er ingen diett. Diett er opprinnelig ment for syke mennesker. Rimelige mengder med rimelig variert mat er det sunneste, anbefaler Skårderud.

Hva med kritiske røster som tenker at selvsagt vil Mills, som er størst på majones, slå et slag for et mer avslappet forhold til sunnhet og kosthold?

- Mills er mye mer enn bare majones, og er tilstede i de aller fleste kjøleskap blant annet gjennom produkter fra Vita hjertego', Delikat, Soft Flora og Melange, som også er en del av produktene våre, forteller Vederhus.

- Vi kunne ha funnet enklere måter å selge på enn ved å ta tak i dette med uro og støy rundt mat og måltider, men vi ser på det som en fin og ny måte for å ta tak et økende samfunnsproblem, fortsetter Mills' kommunikasjonssjef.

Han innrømmer at å ta tilbake matroen ikke er gjort over natten.

- Dette er et prosjekt som trenger å jobbes med i lang tid framover. I undersøkelser vi har gjort kom det fram at altfor mange unge har utviklet et anstrengt forhold til mat, og at mange foreldre snakker negativt om mat og kropp i samvær med barn. Her ligger det en stor utfordring, mener Vederhus.

- Vi trenger å lære en ny generasjon bevissthet rundt kropp, næring og mat. Dersom du er opptatt av helse, er det viktig at barna deltar ved langbordet. Det har vist seg å få positive konsekvenser for både IQ, rus og spiseproblemer. Måltidet må ikke hakkes opp, men brukes som en sosial møteplass, oppfordrer Skårderud.

Les også: Flere sterke stemmer har engasjert seg i Matro. Her kan du lese hva de sier.

Vederhus understreker at mat og måltider ikke trenger å være så komplisert.

- Ha tillit til din egen sunne fornuft, sats på variasjon i kostholdet og følg helsemyndighetenes anbefalte kostholdsråd. Det trenger ikke være vanskeligere enn det.

 

Vi vil gjerne høre din mening! Har du 15 sekunder til å svare på 3 enkle spørsmål om denne saken? Klikk her

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!