At matvarer som sjokolade og frukt har en positiv innvirkning på humøret har vært velkjent lenge. Imidlertid viser forskning at inntak av essensielle omega 3-fettsyrer også har en positiv effekt på sinnsstemningen.

Bestill produktet her.

Trengs i hjernen

I omega 3 finner du de essensielle fettsyrene EPA og DHA. I hjernen er konsentrasjonen av DHA 20 ganger høyere enn EPA. DHA er viktig for å opprettholde hjernefunksjonene, slik som læreevne og hukommelse. Det er derfor viktig å få i seg nok DHA gjennom kostholdet, siden fettsyren ikke kan dannes i kroppen. DHA får du i deg gjennom sjømat, eller du kan ta et tilskudd. Pass da på at du velger et tilskudd med ekstra mye DHA, som VitoMaris' omega 3.

Øker konsentrasjonen

Tilskudd av omega 3 har også en positiv innvirkning på barns og voksnes konsentrasjon og oppførsel, ifølge studier. Evnen til å konsentrere seg og lære nye ting kan ha en stor innvirkning på humøret.

En av grunnene til at fettsyrer er så viktig å konsumere, er at de ikke blir naturlig produsert av kroppen. Fettsyrene i omega 3 spiller en nøkkelrolle i funksjonen av kommunikasjonen mellom cellene i hjernen.

DHA, den viktigste fettsyren

De aller fleste av de "tradisjonelle" omega 3-produktene inneholder en høyere andel av fettsyren EPA og mindre av DHA. Både EPA og DHA er livsviktige essensielle fettsyrer. Men nyere forskning viser at DHA er essensielt for at kropp og ikke minst hjerne skal fungere optimalt.

VitoMaris inneholder derfor en høyere andel av denne fettsyren enn mange av de "gammeldagse" omega 3-produktene på markedet.

Tilfører du kroppen DHA, kan denne fettsyren naturlig konverteres til EPA, mens EPA derimot i liten grad kan omdannes til DHA.

Bestill produkter her.

Les hele saken