Gina Tricot

Møt markedssjefen

Sist oppdatert
Gina Tricot Gina Tricot
Gina Tricot Gina Tricot

Gina Tricots markedssjef Victor Appelqvist tar imot oss på kontoret i midtetasjen i det nyinnviede hovedkontoret i Borås. Han deler rom med faren Jörgen og hunden Gucci, en lurvete kar som pleier å ta heisen selv.

I 2005 ble Victor Appelqvist markedssjef i familiebedriften. Reklame og markedsføring har alltid ligget ham varmt om hjertet. Allerede som tenåring på slutten av nittitallet var han med og lagde Gina Tricots første webside.

- Det var ikke mange andre som hadde websider og viste produkter på den tiden, sier Victor. Jeg husker at vi gikk og kjøpte et innviklet digitalkamera, tok bilder av plaggene og la dem ut på nettet.

Da motefotografen Magnus Reed fikk i oppdrag å fotografere den første Gina Tricot-annonsen på begynnelsen av 2000-tallet, lød instruksen: «Vi skal kunne vise det samme pene og rene reklamekonseptet i ti år fremover.» Og frem til i dag har det vært de hvite og rene annonsene som har representert Gina Tricot - nå med den brasilianske supermodellen Emanuela de Paula i sentrum. Enkelheten er noe som gjennomsyrer Gina Tricots markedsføring. Victor forklarer at han simpelthen ikke liker å gjøre det innviklet. Bedriften har en klar og konsekvent strategi når den går inn i et nytt marked: riksdekkende markedsføring, utendørskampanjer og tv-reklame. Neste skritt er å etablere seg i Tyskland, noe som blir en utfordring.

- Tyskland er et ekstremt stort marked. Alt koster en null til der nede, så det blir mer gerilja-markedsføring, noe som er en spennende utfordring for oss, sier Victor og smiler.

Denne saken ble første gang publisert 13/04 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også