Koding

Donalds programmeringsskole – del 3

Lær å kode med Donald!

Sist oppdatert

HVA ER EN HVIS-KLOSS?

En hvis-kloss brukes til å kjøre én eller flere instruksjoner som er avhengig av om et vilkår er oppfylt eller ikke, for eksempel «hvis ball-figuren berører Donald-figuren, må ball-figuren gå 10 skritt». Resten av instruksjonene blir altså bare kjørt hvis ball-figuren berører Donald-figuren.

Ellers hopper den over instruksjonene og går videre, dvs. ingenting skjer.

Her er et program der du kan styre Donald til å sparke ballen. Donald venter på at høyre eller venstre piltast blir trykket ned. Ballen havner rett i en for alltid (uendelig) løkke, der en hvis-kloss merker om den berører Donald. Hvis «berører Donald»-vilkåret er oppfylt, «går» den 10 skritt. Ellers begynner den på nytt og tester om den berører Donald igjen. Og igjen og igjen ...

HVA ER EN VARIABEL?

En variabel er en verdi (også kalt data) som du kan endre gjennom instruksjoner.

Et eksempel er en poengsum. En variabel har et navn som beskriver verdien, for eksempel poeng = 10, som betyr at figuren har 10 poeng. Egenskapene til en figur er faktisk variabler, for eksempel retning = 90, x = 100, y = 20. Ved å kjøre en instruksjon, for eksempel «gå 10 skritt», forandres disse variablene, og figuren flytter seg.

Her har vi økt programmet med en variabel som heter «poeng». Når programmet starter, nullstilles den ved at vi setter verdien til 0. Når ballen berører Donald, endres poengene med 1, dvs. vi tar den gamle verdien og legger til 1. Første gang blir poengene 0 + 1 = 1. Neste gang blir det 1 + 1 = 2, osv.

 

Etter dagens kurs kan du gjøre denne morsomme øvelsen: SJEKK HER

Hvordan gikk det? Her er LØSNINGEN

 

Vil du ha flere oppgaver å bryne deg på? Sjekk ut Kodeklubbens sider HER

 

TIPS FRA MINECRAFT-DESIGNEREN

Husk at en datamaskin ikke vet av seg selv hvordan programmet ditt skal fungere, den gjør bare det du har programmert den til. Alt som skjer i en datamaskin er programmert av noen. Skal en ball sprette mot en vegg? Da må det programmeres!

– Jens «Jeb» Bergensten, sjefdesigner hos Minecraft

KONKURRANSE!

Når du har fullført hele Donalds programmeringsskole i fire deler, kan du lage et morsomt spill på Scratch! (Her vil det komme Donald-elementer du kan bruke.)

Og sende inn linken til oss på [email protected]

En vinner får en SUPER MARIO MAKER WII U PREMIUM PACK!

Denne saken ble første gang publisert 25/04 2016, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også