Det er ikke lett å holde energien på topp absolutt hele tiden. Men det finnes heldigvis noen tips og triks man kan begytte seg av for føle seg litt kvikkere. Julia deler 5 spreke tips:

Få nok søvn
For lite søvn, eller urolig soving kan føre til konsentrasjonsvansker, og også gjøre deg gretten og irritert. Sørg derfor for å få tilstrekkelig med søvn, det anbefalte er minst 8 timer per natt. Får du 8 timers søvn hver natt, vil du merke at behovet for å ta seg en middagslur vil bli borte, og at dagen føles litt lettere å komme seg gjennom.

Spis mindre sukker
Sjokolade og andre søtsaker inneholder mye sukker. Når du spiser en sjokolade stiger blodsukkeret ditt raskt, og du virker veldig opplagt en liten stund. Problemet er at det synker like raskt, og da blir du ennå slappere enn du var i utgangspunktet. Prøv derfor å forbehold sukkeret til helgene!

Drikk nok vann
Tretthet skyldes ofte væskemangel, så et triks er å drikke et par glass med vann hvis du føler deg slapp. Visste du at det anbefales å drikke minst 1,5 liter med vann hver eneste dag?

Si i fra
Mange blir slitne og triste av å bli tatt for gitt av mennesker rundt seg. Å ta styringen og si i fra kan ha positiv effekt på energinivået ditt. Husk derfor å si fra uten unnskyldninger og lange forklaringer og kjenn dine egne grenser.

Bruk kroppen!
Det aller beste for å øke energinivået er å trene. Når du trener skiller kroppen din ut et stoff som heter endorfiner, det samme stoffet som skilles ut når du er forelska. Endorfiner gjør deg glad og øker energien din. Du trenger ikke et treningsstudio eller kult treningstøy, du kan gjøre alt fra å gå tur med hunden, ta trappen i stedet for heisen eller gå deg en tur. Her er det bare å være kreativ!

Hva gjør du når du føler deg slapp og uopplagt?

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!