På søndag var jeg på presentasjonsgudstjeneste fordi jeg er konfirmant til våren igjen. Og som sikkert mange kjenner seg igjen i, så ser man munnen til presten beveger seg, men man hører egentlig ikke så mye.

Men en ting hørte jeg fordi han sa det om og om igjen. Og det var: Du er god nok som du er! Og da tenkte jeg på et blogg innlegg jeg laget for lenge siden. Og det innlegget ville jeg gjerne dele med dere.

Vist man har dårlig eller lav selvfølelse spiller det ingen rolle om vi får alt riktig på en prøve, er sammen med den mest populære jenta i klassen, eller vinner NM i gull. Ingen liker å tape, men en eller annen gang må vi lære oss at å mislykkes i noe, det er noe vi har godt av. Vist vi aldri gjør feil, vil vi heller aldri utvikle oss.

Et sterkt indre må til for å tørre å gjøre feil og føle at vi er bra nok som vi er. Mange tenker at det å trene kroppen, spise sundt, pusse tennene osv.. er den beste treningen. Men har dere tenkt på hvor viktig det er å trene den indre kondisjonen?? Jeg er ærlig med meg selv og sier at dette har ikke hatt noe stor betydning for meg, før jeg fikk øye på en nokså ny bok kalt, " Det er DITT liv ". Den handler om akkurat dette. Det er garantert flere enn meg som sjeldent har brydd seg om den indre kondisjonen. Men på lik linje som sport, blir den bedre og bedre jo mere du trener den. Og man må fortsette å trene den så lenge man vil beholde den.

Her er noen vanlige tegn på at selvfølelsen bør trenes opp:
- Du er sjalu.
- Du lar deg styre av engstelse.
- Du er overdrevent selvopptatt.
- Du ser ned og prater stygt om andre.
- Du føler deg stygg og tror at alt vil bli bedre bare du blir litt penere.
- Du føler deg som en bløff og tror at du snart vil bli avslørt.
- Du gjør ting for å vise hva du kan, isteden for å gjøre det du egentlig vil.
- Du sammenlikner deg konstant med andre, og føler deg bare vel så lenge ingen andre er bedre.

Det er helt greit å kunne skryte litt av oss selv IBLANT. Ved å gjøre det, trener vi opp selvfølelsen vår. Men ikke overdrevent. " Det er DITT liv " anbefaler å lage din egen lille "dagbok". Jeg har laget en selv, og etter bare en uke merket jeg faktisk hvor oppmerksom jeg var på å snakke mere positivt om og ikke minst til andre. Lag deg en Go` bok hvor tittelen heter: Go`boka. Den er ikke som alle andre dagbøker hvor du skriver om det fæle som har hendt i dag, eller at: Kjæresten din slo opp, og nå er livet ditt ødelagt.. Meningen med denne boka er at de negative tankene blir gjort om til positive. Go`boka er kun tillatt for positive ting som handler om DEG selv, og ingen andre. Du blir mere oppmerksom på framskrittene du gjør, og samler mot til å gjøre det du er redd for.

Inni denne boka skal du notere opp hva som har vært bra denne dagen. Enten hva du er glad for, hva som er bra eller rett og slett hva du trenger/ vil ha hjelp til.

Eksempler:
Bra:
- Jeg var muntlig aktiv i timen i dag.
- Jeg hjalp en gammel dame over veien.

Glad for:
- At jeg gikk på kino.
- At jeg er frisk igjen.

Trenger:
- Tillit til at jeg klarer prøven i morra.
- Jeg vil føle at jeg er god nok som jeg er.

Det er en bra øvelse, både for dere med lav og god selvtillit. Jeg trenger selv og trene den opp, og det er jeg godt i gang med nå! Og vist dere syntes dette er helt teit, så vær så snill og bare les boken for min skyld? Den heter "Det er DITT liv" og er skrevet av den fantastiske forfatteren, Mia Tornblom.

Grunnen til at jeg skriver et innlegg om dette, er fordi jeg syntes selvfølelsen er en viktig ting alle trenger å trene på her i livet. Vist dere tenker dere om, hadde det vært utrolig bra å kunne si sine egne meninger uten å måtte føle for å late som om du er enig med de andre rundt deg. Stå for det du mener!

Trenger du å trene opp selvfølelsen din?

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!