Grønnere bølger i Oslo

Publisert Oppdatert

Ordningen der kollektivførere kan styre lyskryssene i Oslo vil bli utvidet. Fra 2004 har det vært mulig for trikke- og bussførere å styre frekvensen på utvalgte lyskryss til "sin fordel". I dag er hele 142 kryss utstyrt med radiomottakere som setter dem i stand til å kommunisere med en buss eller trikk som nærmer seg.

Og det skal komme flere. Ytterligere 16 kryss er klare, noe som i følge Ola floberg vil bety mer effektiv kollektivtransport. Floberg er tillitsvalgt for trikkeførerne i Oslo.

- - Før var det bare flaks om vi fikk grønt lys. Nå venter det på oss flere steder i byen. Særlig på strekningen mellom Bislett og Rikshospitalet. Nå sparer vi fire minutter på strekningen,

- En stor trikk har nesten 200 passasjerer i rushtrafikken. Likevel kan den risikere å vente på rødt lys like lenge som en bil med en person. Derfor vil veldig mange ha nytte av dette, sier Cato Asperud, kommunikasjonssjef i Oslo Sporvognsdrift.

- I starten var systemet ganske ustabilt og fungerte ikke tilfredsstillende. Det er blitt mye bedre i det siste. Det er for tiden mye gravearbeid i byen. Likevel klarer vi å holde rutetidene på grunn av dette systemet. Når alt fungerer optimalt, vil vi ha behov for færre trikker på enkelte ruter, sier komunikasjonssjefen.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning