Det var faren til Asgeir, Ragnar Ingi Haraldsson som slo seg ned i den lille landsbyen på 60-tallet. Han skulle slå seg opp som rekefisker, men tilfeldighetene ville det til at han ble lastebileier i stedet. Han startet i det spede som entreprenør, etter hvert ble det lastebil og i starten var en beskjeden Bedford den eneste bilen i firmaet. Det var tøffe tider med mye dårlige veier. På den tiden tok det mellom 8 og 10 timer å kjøre til Reykjavik.

Bedriften hadde faktisk bare en bil helt fram til 1984, da bilparken ble fordoblet. Den første Volvoen var for øvrig en Volvo F88 innkjøpt i 1976. I dag har vognparken vokst betraktelig å inneholder blant annet 14 lastebiler, hvorav brorparten er Volvo, 14 tilhengere og 10 containerhengere.

- De sier at det er tredje generasjon som kommer til å sette bedriften over styr, men jeg er ikke så sikker på det. Sønnen min, Asgeir Asgeirsson, jobber som sjåfør her og jobber hardere enn de fleste. Dessuten ble han laget inne i en Volvo-hytte, forteller Asgeir Ragnarsón med et smil. Han snakker med høy stemme, en egenskap han har arvet fra faren sin Ragnar. Så er da også firmalogoen formet som lydbølger. Mellom 80 og 90% av transportene til bedriften er fisketransporter, og de betjener alle fiskelandsbyene i området. De har faste transporter til Reykjavik, og bringer forbruksvarer tilbake igjen.

- Vår policy er å være tilgjengelig 24 timer i døgnet. Vi har i dag mellom 40 og 50 fastekunder, men når fisketransporten står for en så stor andel hos oss, er det selvsagt dramatisk nå når kvotereguleringen fører til 30% lavere fangst i år enn i fjor. Da gjelder det å kunne omstille seg, avslutter Asgeir Ragnarsón.

Billedtekster:

Hovedbilde: Isl 43

3 generasjoner i samme bedrift. Fra venstre grunnleggeren Ragnar Ingi Haraldsson, sønnen Asgeir Ragnarsón som i dag leder bedriften, og barnebarnet Asgeir Asgeirson, som jobber som sjåfør i familiebedriften. Bilde: Isl 40

- Det er klart det er en utfordring når fiskekvotene går ned med 30%. Mellom 80 og 90% av alle transportene våre er fisketransporter, forteller Asgeir. Bilde: Isl 39

På plassen utenfor anlegget til Ragnar & Asgeir fant vi en "nordmann" i form av en henger fra Waagan Transport. Bruktimportert til Island, men nå utrangert.

Bilde: Isl 37

Grindafjordur ligger vakkert til ved fjorden Breidafjordur. Fjellet Kirkjufell er litt av et skue på en godværsdag som denne.

Bilde Isl 38

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!