Ordningen der kollektivførere kan styre lyskryssene i Oslo vil bli utvidet. Fra 2004 har det vært mulig for trikke- og bussførere å styre frekvensen på utvalgte lyskryss til "sin fordel". I dag er hele 142 kryss utstyrt med radiomottakere som setter dem i stand til å kommunisere med en buss eller trikk som nærmer seg.

Og det skal komme flere. Ytterligere 16 kryss er klare, noe som i følge Ola floberg vil bety mer effektiv kollektivtransport. Floberg er tillitsvalgt for trikkeførerne i Oslo.

- - Før var det bare flaks om vi fikk grønt lys. Nå venter det på oss flere steder i byen. Særlig på strekningen mellom Bislett og Rikshospitalet. Nå sparer vi fire minutter på strekningen,

- En stor trikk har nesten 200 passasjerer i rushtrafikken. Likevel kan den risikere å vente på rødt lys like lenge som en bil med en person. Derfor vil veldig mange ha nytte av dette, sier Cato Asperud, kommunikasjonssjef i Oslo Sporvognsdrift.

- I starten var systemet ganske ustabilt og fungerte ikke tilfredsstillende. Det er blitt mye bedre i det siste. Det er for tiden mye gravearbeid i byen. Likevel klarer vi å holde rutetidene på grunn av dette systemet. Når alt fungerer optimalt, vil vi ha behov for færre trikker på enkelte ruter, sier komunikasjonssjefen.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!