- Teknologien er velkjent fra MBs større og mindre kjøretøy. Det er bevist at teknologien fungerer, sier Daimler i pressemateriellet foran lanseringen.

350 millioner tilbakelagte kilometer i hendene på lastebilkunder skulle være bevis nok, mener fabrikken.

Nå altså for første gang i en buss.

Systemets kjerne er en dopler- radar som overvåker rommet flere hundre meter foran kjøretøyet- dersom avstanden til hindringen foran minker, vil først dashbordet varsle om at noe er i ferd med å bygge seg opp der framme. Reagerer ikke sjåføren ved å lette på gassen eller bremse ned, vil bussen gjøre dette automatisk.

Nye Travego blir også levert med en ny type ramme, der førersetet, ratt og pedaler er festet sammen. Ved en eventuell frontkollisjon vil hele denne enheten bli presset bakover, uten noen særlig deformering.

Nye Travego vil leveres med en helt ny 8- trinns PowerShift - automatkasse.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!