Telemark kutter kollektiv

Sist oppdatert

- Situasjonen er veldig prekær, sier Erling Dahl (Frp) som leder hovedutvalget for infrastruktur i Telemark fylkeskommune til Varden.

Han mener regjeringens klimaforlik vil ødelegge busstilbudet i distriktene. Ifølge Dahl trenger fylkeskommunen 10 til 15 millioner kroner ekstra for å dekke inn de økte kostnadene som skyldes ett godt lønnsoppgjør og økte drivstoffutgifter.

Distriktene rammes

- Når man trekker ifra alle de lovpålagte bussrutene som frakter skoleungdom rundt i fylket, sitter man igjen med langdistanserutene i distriktene. Det er her kuttene vil komme, mener Dahl.

Buss selskapene avgjør selv hvor de skal kutte, men de vil jo prioritere der det er flest reisende.

Kutt til høsten?

Dahl utelukker ikke at kuttene i kollektivtrafikken kan komme allerede etter sommeren.

- Det skjer ikke nå umiddelbart, men utover høsten må vi se nærmere på situasjonen.

I tillegg til økte lønninger og dyrere drivstoff, har også økt rente ført til trangere budsjetter for fylkets politikere.

- Den siste rentehevingen har ført til en merkostnad på 2,5 millioner for fylkeskommunen som har tatt opp lån for å bygge skoler, sier Dahl.

Denne saken ble første gang publisert 02/07 2008, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også