Glade i spesialproduktene

De er veldig glade i produktene ingen andre har. Asfalt & Betongmaskiner AS på Heggstadmyra utenfor Trondheim har satset utradisjonelt og det har de fått belønning for.

ABM har en liten og kompakt stab med medarbeidere. Her er salgskonsulentene Asbjørn Hauffen og Leif-Kristian Bachmann sammen med daglig leder, Finn Sundem (t.h.)
ABM har en liten og kompakt stab med medarbeidere. Her er salgskonsulentene Asbjørn Hauffen og Leif-Kristian Bachmann sammen med daglig leder, Finn Sundem (t.h.) Foto: KNUT VIGGEN
Sist oppdatert

Bedriftens historie strekker seg tilbake til 1986. Da startet mannen som i dag er daglig leder og inntil i fjor også deleier i ABM, Finn Sundem, og samarbeidspartnere opp virksomheten. Hovedkontoret lå i Nittedal, men bedriften hadde også avdelinger i Trondheim og Tromsø. Fire år senere ble all virksomhet samlet i Trondheim. Finn Sundem hadde bakgrunn fra Dynapac og det var ikke unaturlig at det startet med maskintyper Sundem og kollegene kjente fra før. - Vi hadde en del innarbeidede produkter både innen asfalt og betong som hjalp godt i den første fasen. Så kom krakket. For oss betydde det en drastisk nedgang i salget. I 1987 leverte vi 25 betongtromler, kort tid etter var vi nede i 2-3, forteller Sundem.

Godt valg

Bedriften måtte finne et nytt bein å stå på. Valget falt på kantklipperutstyr fra Sverige. I begynnelsen gikk maskinene under navnet "Buskis", senere skiftet det navn til Slagkraft. I dag er ABM ganske enerådende på dette markedet og leverer utstyr både til NCC og andre private aktører. - Vi slet i disse årene, men hadde slitt enda mer hvis det ikke hadde vært for disse vedivedlikeholdsproduktene, sier Finn Sundem til AnleggsMagasinet. I de senere årene har det gått sakte, men sikkert bedre, med noen tilbakeslag innimellom, ifølge Sundem. Han underdriver en smule, for på veggen henger bevis på at bedriften nyter høyeste kredittverdighet (AAA) og at ABM også er blitt kåret til "Gaselle-bedrift" på grunn av høy og stabil vekst.

Kjøpt av Rishaug

Asfalt og Betongmaskiner AS ble kjøpt opp av Rishaug Anleggsmaskiner AS 1. oktober i fjor, men driver en selvstendig virksomhet. - Rishaug kjøpte oss fordi de så et potensiale i vår satsing på veivedlikehold. Det er ingen tvil om at myndighetene vil bruke mer penger på vedlikehold i årene som kommer og dette markedet vil øke, tror Finn Sundem. - Selv om vi er en selvstendig virksomhet vil vi forsøke å dra nytte av Rishaugs serviceapparat.

Økning på betong

For tyve år siden introduserte ABM Lievers på betongvibratorer og avrettingsutstyr for gulv. Senere fikk bedriften også agenturet på Whiteman glattemaskiner. Disse produktene har det også vært økt interesse for. ABM hadde agenturet på Schwingstetten betongpumper fra starten til høsten 2006. I dag selger ABM italienske Imer. - Vi har fått inn en del bestillinger på semier med 14 kubikks tromler. Vi har allerede solgt to til Norbetong, samt to til andre private aktører, forteller Sundem.

Spennende Finn Sundem synes det er moro med produkter ingen andre har. - Det er det som er spennende. Å finne nye produsenter og nisjeprodukter som vi ikke har sett før her til lands. På Vei og Anlegg i 2006 viste ABM frem en isriver fra finske Raiko. Det er en unik finsk metode der en rulle med pigger kjøres mekanisk frittrullende. Rullen river opp islaget og et bakenforliggende skjær fører massen ut til siden. - I år har vi hatt en mild vinter med mye is, så det har vært et godt argument for denne metoden. Det er billigere med Raiko enn en ti ganger så dyr veihøvel. Men fortsatt sliter vi med å få folk til å forstå hvordan den fungerer. Det krever mye demokjøringer og markedsføring, sier Finn Sundem, som mener at det finnes veldig mange bra produkter fra både Finland og Sverige. - Vi startet med vinterutstyr som representant for Mählers. Så skjedde dette med Tellefsdal og oppkjøpet som gjorde at vi måtte finne nye agenturer. Gjennom Raiko har vi skaffet oss en ny finsk aktør, Stark, som produserer ploger og feiemaskiner. De kommer også med mye fine ting, mener Finn Sundem - Tradisjonelt har vi hatt en veldig stor forskjell på aktivitet mellom sommer og vinter. Det er ikke lett å gå inn på vinterprodukter. I Norge er det mange leverandører. Det er først og fremst på Raiko vi håper å få til noe på vintersiden.

Denne saken ble første gang publisert 06/06 2008, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også