Satsing på IT og ekspansjon innen blant annet shipping, industri og offshore skal løfte salgstallene for Hølen-bedriften ytterligere. Filtre er ikke dyre, men viktige i mange slags maskiner. Å velge riktig filter kan bety mye på bunnlinja til syvende og sist. I fjor ble det solgt 150 millioner filtre i Skandinavia. Lekang Maskin AS i Hølen er en av aktørene som satser på å ta en større bit av dette markedet. Lekang Maskin ble etablert i 1970 og var i mange år en ren maskinimportør. En liten og relativt fattig importør vel og merke. Blant maskinmerkene Lekang solgte var Hymas og Hamjern, Sumitomo og JCB. I 1998 skiftet bedriften fra Hølen i Vestby kommune i Akershus over fra maskinsalg til salg av filtre og filtersystemer. Et dristig valg, men et valg som viste seg å bli en suksess. - Vi har ikke tatt av og regner oss fortsatt som litt trauste, men i fjor omsatte vi for 65 millioner kroner og fikk et bra resultat på bunnlinja, forklarer daglig leder i Lekang Maskin AS, Egil Lekang. Toppscore Han er spesielt stolt over at bedriften i 2005 oppnådde toppscore hos kredittvurderingsselskapet Linddorf. Soliditeten er det dermed ingenting å si på for bedriften som i dag har 55 medarbeidere, 25 hovedforhandlere i 19 fylker og datterselskaper i både Sverige (Filterteknik AB) og i Danmark (Filterteknik AS). Egil Lekang var opprinnelig fotograf, men startet i farens selskap i 1974. Fortsatt banker hjertet litt ekstra for anleggsmaskiner og anleggsbransjen, men Lekang Maskin selger ikke lenger bare luft- og oljefilter til gule maskiner. Ikke gullår I år er målsetningen rundt 72 millioner kroner i omsetning, men noe gullår tror ikke Lekang det blir. Til det er konjunkturene litt for usikre. Men på sikt skal det bli bra og med et mål om 110 mill. i omsetning i 2012 er det i alle fall ingenting å si på ambisjonene. En god del av ekspansjonen vil skje gjennom salg av filtre fra tyske Mahler til industrien. I alt har Lekang Maskin sikret seg 15 gode agenturer på filtre. Det største og viktigste er Fleetguard, der Lekang Maskin faktisk er Europas største distributør. Andre er Argo (Hydraulikkfilter) og Separ (diesel partikkelfilter). Lekang Maskin har levert filtre til Hustad Marmor, støvfiltreringsanlegg til Scana Offshore, støvfiltre til borvogner (Sandvik og Atlas Copco). Og i februar var Lekang maskin med på oppstart av den første av i alt åtte 1,0 m3/h lensevannsseparatorene hos Aker Yards på Aukra. Ekspansjon At han har mange ansatte som har vært ansatt i bedriften i en årrekke, og at de aller fleste blir, tar Egil Lekang som et bevis på at arbeidsmiljøet og trivselen ikke er så verst. Virksomhetene i Sverige og Danmark vokser også bra. - Vi har hatt veldig fordel av at vi gikk tidlig inn i Sverige og Danmark. I Sverige selger vi mye til industrien, og utvider nå både med nytt lager og verksted der.. I Danmark selger vi bra til anlegg og shipping. Vi har bygget et nytt, flott anlegg i København. Det nye lageret der skal i hovedsak serve shippingdelen av virksomheten vår, forteller Egil Lekang. IT-investeringer I Hølen, en gang Norges minste by, har Lekang Maskin investert åtte millioner kroner i et flunkende nytt datasystem som dekker alle tre land. Fire kilometer med fiberkabel til en pris av 1,3 millioner kroner er lagt slik at Hølen blir en effektiv "navle" i virksomheten. Her skal det gå fort og effektivt slik at ventetiden for kundene og distributørene blir kortest mulig. I sommer kommer Lekang med nye web-sider som skal gjøre det enda enklere å finne frem til det riktige filtret av et utvalg på flere tusen forskjellige filtertyper. 6000 fotografier av hvert eneste filter er lagt inn i datasystemet slik at det skal være mulig å finne frem til akkurat det rette. Fri konkurranse Forhandlerne som var samlet til to dager med kursing og sosialt samvær i Moss og Hølen i april, fikk vite mye om de forskjellige filtertypene og hva de kan bety for motortyper med stadig strengere toleransekrav. En av de viktigste nyhetene er at EU nå åpner for fri konkurranse mellom produsenter av originale og uoriginale filtre, så lenge det dreier seg om filtre som uansett har samme kvalitet eller høyere kvalitet enn det originale filteret. Reaksjonen blant forhandlerne var unison: - Få denne informasjonen ut til maskinimportørene og skolene! Mange synes det er slitsomt å skulle krangle med kundene om dette. Særlig når man har fyldig dokumentasjon på at det aktuelle filteret faktisk langt overgår originalen. - Bypass-filtrering er nøkkelen, med så små toleranser som det er i dagens motorer. Det krever bedre utforming av filtermedia, sier Rolf Blomberg, som er teknisk ansvarlig i Lekang Filter Systems. - Fleetguard-filtrene markedsføres med at de ikke bare testet i et laboratorium, de testes også under virkelige driftsforhold.
Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!