Vi har prøvd å finne det ut, og har møtt mannen med Norges fasteste håndtrykk.

Overskriften er ment å beskrive Harald som SISU-importør og ikke personlig. Han er alt annet enn liten, der han tar imot oss i butikken hjemme på Elverum. Sammen med kona og en håndfull medhjelpere driver han altmuligbutikk for landbruksbransjen i tillegg til import av finsk kraftkost for tunge veifarende. Norgeskartet på veggen i spiserommet får stadig tilførsel av nye røde klistremerker, ettersom flere får øynene opp for SISU og velger å kjøpe noe utradisjonelt. I dag ruller det rundt 100 av arten på norske veier.

- Jeg startet karrieren med å kjøre egen tømmerbil i 20 år. Men etter hvert kom det inn nye måter å drive denne transporten på og som førte til at jeg ikke syns det var så moro å holde på lenger. Oppdragsgiver ble mer opptatt av å tjene penger og overtok styringen av transportoppdragene. Det var ikke noe for meg, erkjenner Harald. Han bygget i stedet om bilen til tippbil og startet opp butikken i Elverum. På tampen av tømmertransporten hadde han allerede stiftet bekjentskap med SISU. Den første bilen fra Finland handlet han i 1994.

- Det var eventyrlysten som drev meg til det kjøpet, minnes han.

- Det var en spennende bil og jeg fikk med meg naboen så vi kjøpte hver vår. På den tiden var det omtrent ingen SISU i landet fra før. I hvert fall var det ikke mange her på Østlandet. Det var vel noen i nord som var før oss, men det var spennende å være blant de første. Harald forteller om møtet med eksportsjefen hos SISU i Finland, da han påpekte at han kom til å bli veldig ensom som SISU-eier i Norge om noe skulle skje. Han fikk til svar at finnene skjøtter sine kunder så han kunne bare slappe av. - Det gikk vel knapt et år, så kjørte jeg i ei bru og ødela mye på bilen. Da fikk jeg telefon fra Finland om ikke jeg kunne hente en demobil som skulle til Norge, så kunne jeg bruke den mens bilen min ble reparert. Jeg møtte igjen eksportsjefen da jeg var i Finland for å bytte og han tok meg til side og sa: "Du minnes hva jeg sa. Vi skjøtter våre kunder!"



Fem biler

Det tok ikke lang tid før Harald fant ut at å kjøre grusbil ikke var så moro som han hadde håpet. Dermed gikk transportkarrieren ubønnhørlig mot slutten for den blide hedmarkingen. Han slo over på butikk og Norges nye SISU-importør så dagens lys på slutten av 90-tallet.

- Jeg var mye behjelpelig med å skaffe deler til andre SISU-eiere i den perioden og i 1999 kom henvendelsen fra SISU om ikke jeg kunne selge nye biler også. Under åpningen som SISU-forhandler var både fagpressen og fabrikkledelsen fra Finland på Elverum da spørsmålet om forventet salg kom opp. Jeg antydet fem solgte biler første året. Finnen var enig i at fem var et bra tall. Han så for seg fem biler første året, så fem biler i halvåret, fem biler i kvartalet og så fem biler i måneden. Så jo, fem var et bra tall mente han. Etterpå tok han meg til side og var enig med meg i at vi burde holde oss til lave tall i starten. Harald solgte fem biler det første året. Læretiden tilbrakte han mye sammen med den norske selgeren SISU hadde i Norge, i forkant av avtalen med Elverum Maskin. I tillegg hentet han biler i Finland og pleiet kontakten med sine nye samarbeidspartnere. - Det overrasket meg litt hvor mange fine kunder det finnes rundt om kring. Jeg var forberedt på å treffe på noen luringer og kjeltringer i denne bransjen, men de har jeg ikke sett mye til. Jeg tror kanskje SISU sine kunder er i overkant teknisk interesserte. Dette er biler som gjør seg best der det kreves mye aksler og mye løft, mener han.



Tur til Finland

Jo enklere bilene er, jo dårligere kommer SISU ut i prissammenheng sammenlignet med konkurrentene. Tøffere bruk, som tømmer, anlegg og kran anses som hovedgruppen av SISU sine kunder. - Men det er aldri målet vårt å bli store. Det er ikke derfor jeg holder på med dette heller. Vi har det trivelig, fastslår Harald. Her kommer hans sosiale vesen frem igjen og legger føringer for fremtiden. Skal han opprettholde sine gode relasjoner til kundene trengs det fortsatt tid til å pleie dem slik han gjør i dag. Alle kunde får besøk av Harald minst en gang i året. Han syns det er viktig å se hvordan kunden lever og driver sin butikk. - Dessuten tar jeg alltid med bileier eller sjåfør til fabrikken i Finland for å hente bilen når den skal leveres, hvis det er mulig. Da får vi blitt godt kjent på fergen mellom Finland og Sverige og så tar vi kjøretreningen i ny bil gjennom hele Sverige. En sånn kontakt med kunden gjør det noe enklere å ta den første smellen om noe skulle dukke opp, smiler han. Han tror tandemløsningen til SISU er det de fleste ser på når de vurderer å kjøpe finsk. Den, og at bilene er ferdigbygget. En SISU er klar til bruk fra fabrikk og trenger sjelden opphold hos andre påbyggere for å bli tipp- eller tømmerbil. - Vi må ikke glemme Caterpillar-motoren heller. Det at man slipper AdBlue. Vi ser at de fleste vil ha Cat fremfor Renault-motoren i bilene. Eneste er kanskje kranbilene, der fransk motor er bedre egnet. Men Cat klinger jo litt bedre i manges ører, innrømmer han. Nevnte vi at SISU for tiden opererer med en leveringstid på tre måneder?



Livsstil

Harald får sett seg om i kongeriket som eneste salgspunkt. Han prøver å forstå de fleste dialekter, men innrømmer at han sliter med enkelte. Spesielt Sogn syns han er vanskelig. Vi ser på kartet hjemme i Elverum at han enda ikke har solgt en bil i det fylket, men om det har noen sammenheng med språkforvirringen, skal vi ikke påstå. Men han kan ikke så mange finske gloser heller, for den del. På verkstedsiden har han derimot opplevd en smertefri vei så langt.

- SISU er håndlaget. Det gjør dem enkle å skru på, så hvis vi spør verksteder rundt i landet om de kan være behjelpelig med biler vi har solgt, er det sjelden nei. I tillegg har Caterpillar et godt utbygd servicenett i Norge. Harald forteller også om en stabil gjeng på fabrikken i Finland. Det kan gå flere år fra en bil er levert, til en på verkstedet kommer bort og spør om hvordan det går med den spesielle bilen. Slikt er morsomt, syns han. Det tyder på engasjement også fra de som skrur bilene sammen. Og med et snitt på 500 produserte biler i året, er det nok mulig å bite seg merke i spesielle løsninger som leveres. - Det blir en livsstil dette her. Det handler om entusiasme og ikke lettjente penger. Det gjør det ekstra morsomt at vi håndterer hele spekteret av biler selv. I store organisasjoner har de spesialister på alt, mens vi må kunne litt om alt. Harald har fått med seg en mann på salg de siste årene og har også hjelp på delelageret, så Elverum Maskin vokser sakte men sikkert enten han vil det eller ikke. Men fortsatt er han lykkelig som liten, SISU-forhandleren med det faste håndtrykket. Et håndtrykk som holder hva det lover og som ofte er starten på et langt vennskap.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!