25,25 tillatt for kabotasjekjøring i Norge

Vår aprilspøk lurte mange. Tipper allikevel de fleste er fornøyde med å bli lurt denne gangen. Alternativet ville kanskje vært verre?

Sist oppdatert

Fra 1.mai åpnes det for kabotasjekjøring i Norge fra en rekke nye EU-land. Men visste du at det dermed er fritt frem for utenlandskregistrerte 25,25 å ferdes over hele landet?

I Sverige går diskusjonene høyt om kabotasjekjøring for tiden. Danske Frode Laursen ble anmeldt for ulovlig kabotasjekjøring, men saken ble - mot alle forventninger, avvist av retten i forrige uke.

Her hjemme oppfordrer NLF til å melde fra dersom norske sjåfører mistenker det samme.

Temperaturen rundt dette temaet har vært skyhøy i åresvis, og det er ingenting som tyder på at dette endres nå. Det skyldes snarere en økonomisk nedkjøling enn global oppvarming.

I kabotasjeavtalen vi er pålagt å følge, åpnes det nemlig samtidig for at sjåfører fra EØS-land kan drive innenlands transport i Norge med vogntog registrert i samme EØS-land som sjåføren har gyldig sertifikat og oppholdstillatelse fra.

Det står ingenting om lengdebestemmelser eller totalvekt i avtalen.

- Det vil dermed være mot traktaten å forby transport med 25,25 meters lange modulvogntog dersom det er lov i landet som sjåføren kommer fra, hevdes det fra kommisjonen.

- Dette kom nok noe uventet på oss, forteller samferdselspolitisk talsmann i en kommentar til tungt. Det er noe vi må ta opp med Europarådet For Nyttekjøretøy i neste omgang. Rådet møtes i Den tjekkiske republikk i november.

- Akkurat nå kan vi ikke prioritere dette. Den økonomiske situasjonen i distrikts-Norge har ført til at neste års brøytemannskaper skal reduseres - ja, faktisk legges på is - og vi får en rekke henvendelser rundt dette for tiden, fortelles det fra etaten. Vi jobber på spreng med å få til en såkalt teleløsning, som går ut på at publikum som ringer oss selv kan få strø fra kasser som vi setter ut. Det blir også helt nye anbudsavtaler for brøyting. I dag er dette for dyrt og vi må forvente mindre av dette fremover.

Vi har derfor ikke ressurser til å møte uforutsette konsekvenser av inngåtte EØS-avtaler.

Dermed er det fritt frem for utenlandske modulvogntog å kjøre hvor som helst i landet. Med utenlandske sjåfører. For enhver pris.

Denne saken ble første gang publisert 01/04 2009, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også