Nesten alle de store dekkprodusentene er tungt involvert i motorsport. Bridgestone leverer til Formel 1, mens alle i rally-VM kjører på Pirelli. I WTCC er det Yokohama som gjelder, mens Michelin er store i 24-timersløpet på Le Mans. Ellers finner vi merker som BF Goodrich, Goodyear, Firestone, Hancock, Falken og Dunlop på racerbiler over hele verden. Av de store dekkmerkene er det faktisk bare Continental som ikke lager egne dekk for motorsport.

Spørsmålet er om Continental taper noe på dette, eller om bilsportdekk i dag er så langt fra vanlige gatedekk at de ikke har noen relevans for dekkene vi kjører med til daglig. Et vinterdekk i rally, for eksempel, har 384 pigger på 22 millimeter. Selv ikke dobbel piggdekkavgift ville ha gjort de dekkene lovlige på gata. Heller ikke et racingdekk helt uten mønster er noe særlig å kjøre med på våte landeveier. Likevel mener dekkprodusentene at de får noe igjen for motorsportsatsingen.

- Vi får erfaringer i motorsport som vi overfører til våre andre produkter, det er det ingen tvil om, sier Carl Svensson i Michelin Nordic til Vi Menn Bil, og fortsetter:

- Noe av teknologien og lærdommen vi tilegner oss i 24-timersløpet på Le Mans, for eksempel, gjør at våre gatedekk blir mer slitesterke. Men Michelin har minsket sitt engasjement i motorsport fordi det internasjonale forbundet har innført enhetsdekk. For Michelin er noe av hovedpoenget med bilsport å konkurrere mot andre dekkmerker, sier Svensson, som ikke vet hvor mye penger Michelin bruker årlig på motorsport.

At dekkprodusentene bruker mye penger er det imidlertid ingen tvil om. Bridgestone lager for eksempel 60 000 F1-dekk hvert år, og det trengs 12 semitrailere for å frakte alle dekkene til de europeiske løpene. På de oversjøiske løpene blir dekkene fraktet med fly. Men dette er i Formel 1; i de andre mesterskapene er det ikke sikkert motorsport koster dekkprodusentene noe i det hele tatt.

- Med unntak av Formel 1, har jeg inntrykk av at dekkprodusentene faktisk tjener penger på sine motorsportsdekk. Teamene betaler jo for dekkene sine. Så sånn sett er det en svært billig markedsføring, sier Jan Falkenhaug hos Yokohama-importøren Autogrip.

For Yokohama er motorsportsmarkedsføringen viktig, ettersom den typiske Yokohama-kunden er en bilentusiast.

- Jeg tror på dekkprodusentene når de sier at de har noe igjen for motorsportsatsingen. I forhold til stammeoppbyggingen av dekk, samt bruk av materialer som kevlar og ulike gummiblandinger, så forskes og utvikles det mye i forhold til motorsport. Dette gir nok en gevinst også i forhold til gatedekkene, spesielt sportsdekkene til Porsche'er og liknende. Men jeg vil likevel si at motorsport først og fremst er en pr-øvelse for dekkprodusentene, sier husets dekkekspert, Kjell Magne Aalbergsjø.

- Men er det sånn at Continental lager dårligere dekk fordi de ikke er involvert i motorsport?

- Nei, de gjør jo ikke det. Continental forsker på andre måter og har like gode dekk som konkurrentene. Akkurat på samme måte som et bilmerke som ikke er involvert i bilsport lager like gode biler som de som satser milliarder på for eksempel Formel 1.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!